Springen naar inhoud

Handboek kristalroosters

• Log in om te kunnen reageren

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2010 - 19:50

Ik heb me daarstraks suf gezocht in de bibliotheek naar handboeken die iets zeggen over kristalstructuren, metname de monokliene en rombische "vormen". Vond geen enkel boek waar het instond... (heb gekekekn bij algemeen scheikundige boeken, daar dit toch relatief elimentair is).

Weet er iemand toevallig in welk handboek ik dergelijke onformatie kan vinden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 november 2010 - 12:21

Sorry voor de late reactie Ronnie, ik zag pas net dat er een topic 'in de wacht stond'.

Heb je toevallig eens gekeken in Inorganic Chemistry van Shriver & Atkins?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 22 november 2010 - 13:28

Een overzicht van kristalstructuren kun je vinden in "Thieme's gids voor mineralen en gesteenten" ISBN 90 03 95730 4 van Annibale Mottane, Rudolfo Crespi en Giuseppe Liborio.
Het behandelt ook de morfologie, kristalrooster en andere eigenschappen van mineralen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2010 - 22:01

"Kristalstructuur" kan hier op twee manieren worden uitgelegd:

1. De vormen van de macroscopische kristallen, ook wel "habitus" genoemd. Hierover zijn boeken vooral in de geologie te vinden.

2. Als het gaat over de atoomstructuren, dan staat de symmetrie uitgelegd in de zeer zware standaardwerken van de International Union of Crystallography (IUCr): "International Tables for Crystallography".

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2010 - 21:02

Er is een heel duidelijk nederlandstalig boek over Roentgen analyse van kristallen. Auteurs: Bijvoet, Kolkmeijer en Mac-Gillavrij.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2011 - 10:48

Sorry voor het wel heel late antwoord :oops: .

Ga na de vakantie eens kijken of de boeken beschikbaar zijn.

Bedankt voor de reacties!

Miekje

Miekje

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2011 - 10:35

Er is een heel duidelijk nederlandstalig boek over Roentgen analyse van kristallen. Auteurs: Bijvoet, Kolkmeijer en Mac-Gillavrij.

Klopt, dit vind ik ook een fijn boek en staat sindskort in mijn boekenkast te pronken. Vond het de investering wel waard..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures