Scheitrechter schoonmaak

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Scheitrechter schoonmaak

Hallo allemaal,

Na al een tijdje bezig te zijn met het destilleren van kruiden in de alambiek, ben ik me nu aan het verdiepen in het extraheren van kruiden middels zuur-basis extractie. Vandaar dat ik me aangemeld heb op dit forum om zo mijn kennis wellicht te vergroten en wellicht hulp te krijgen van de ervaren mensen in de chemie.

Ik heb onlangs een tweedehands scheitrechter aangeschaft. Nu heb ik deze schoongemaakt met aceton en nagewassen met water. Dit heb ik twee keer gedaan. Zouden er dan nog potentieel giftige stoffen in de trechter kunnen zitten? Ik weet namelijk niet 100% zeker wat er allemaal in die scheitrechter heeft gezeten (hij was van een chemie student). Sommige extracties zijn ook voor consumptie bedoeld en ik wil natuurlijk mijn leven niet riskeren.

De scheitrechter ziet er na de schoonmaakactie schoon uit (hele licht verkleuring bij het kraantje).

Weet iemand of mijn schoonmaak actie voldoende is geweest?

Berichten: 654

Re: Scheitrechter schoonmaak

Liefst koop je natuurlijk een gloednieuwe, maar je kan iets ook heel goed schoonmaken door het een nacht in een oplossing van hypochloriet te leggen. Er zijn heel weinig stoffen die daar tegen kunnen.

Procedure:

- Koop grote fles chloorbleek zonder toevoegingen

- Hang scheitrechter op

- Giet chloorbleek er in

- Laat hangen

Je kan het ook nog schoonspoelen met zoutzuur. Bij de drogist kan je redelijk zuiver zoutzuur van 10% kopen. Hierdoor lossen de meeste schadelijke metalen wel op. Zelfde procedure als hiervoor, maar dan met zoutzuur dus.

Goed uitspoelen met water, aceton, water, aceton. Voor de zekerheid kan je het apparaat zonder kraantje (!) in de oven bij 250 °C zetten voor de zekerheid. Indien een glazen kraantje, die kan je ook verhitten tot die temperatuur, maar wel apart van de scheitrechter, omdat anders het slijpstuk kan breken. Plastic delen gewoon lekker laten weken in sop.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Scheitrechter schoonmaak

Waar zijn we nou mee bezig?

Als je met levensmiddelen werkt ga je toch geen tweedehands apparatuur kopen waarvan je niet weet wat er mee is gebeurd? (Tenzij een RVS pan o.i.d.)

Koop voor een paar euro een nieuwe en ga niet zitten pielen!!

Berichten: 216

Re: Scheitrechter schoonmaak

Natuurlijk is het fijn om er zeker van te zijn dat er niks meer in zit, zeker in het geval van consumptie, maar als je het een nachtje in de bleek hebt gehad... Wat kan er dan nog in zitten. Het enige waar je in die hoeveelheden nog eventueel over hoeft te te stressen zijn carcinogenen. Glas kan echter niet zo heel veel stoffen opnemen.

Edit: Wat is het verschil tussen een RVS en een glazen voorwerp?

Berichten: 4

Re: Scheitrechter schoonmaak

Bedankt voor jullie antwoorden. Heldere uitleg.

Ik wilde ook een nieuwe kopen, maar kan in nederland nergens scheitrechters vinden behalve bij labstuff. Die kunnen echter al een tijd niet leveren ivm drukte.

Als iemand een suggestie heeft waar ze wel nieuw te krijgen zijn houd ik me aanbevolen. De prijs is niet echt van belang. Het formaat minimaal 1000ml.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Scheitrechter schoonmaak

Tsjerk schreef: Natuurlijk is het fijn om er zeker van te zijn dat er niks meer in zit, zeker in het geval van consumptie, maar als je het een nachtje in de bleek hebt gehad... Wat kan er dan nog in zitten. Het enige waar je in die hoeveelheden nog eventueel over hoeft te te stressen zijn carcinogenen. Glas kan echter niet zo heel veel stoffen opnemen.

Edit: Wat is het verschil tussen een RVS en een glazen voorwerp?
Dat stomme kraantje.... en het is gewoon verkeerde zuinigheid... niet aan beginnen. Leer de lessen van de hygiene van de levensmiddelenindustrie.

Berichten: 4

Re: Scheitrechter schoonmaak

Het heeft niets te maken met zuinigheid. Ik heb namelijk voor die tweedehandse net zoveel betaald als een nieuwe bij labstuff en ben gewoon bereid om nogmaals dit bedrag te betalen voor een nieuwe. Veiligheid staat juist voorop bij mij anders zou ik niet eens op dit forum gepost hebben om kennis op te doen bij de experts.

Het is alleen niet een object wat je even om de hoek of via kieskeurig.nl besteld. Wellicht met connecties binnen de labwereld wel maar als 'simpele' ITér met een passie voor kruidenextracten is het niet echt makkelijk. Die bedrijven die ik naast labstuff heb gevonden leveren niet aan particulieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Scheitrechter schoonmaak

Was ook helemaal geen reactie op jou als TS, maar op Tsjerk als je goed leest.

Berichten: 4

Re: Scheitrechter schoonmaak

No hard feelings, ik voelde me een beetje aangevallen door je eerste reactie. Uiteindelijk neem ik ook je advies op door op zoek te gaan naar een nieuwe aangezien ik merk dat er toch wel een risico aan zit en dan met name het kraantje.

Heeft iemand een suggestie voor een labglasleverancier/winkel die ook aan particulieren levert?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Scheitrechter schoonmaak

Als je je locatie had ingevuld hadden we nog suggesties kunnen doen voor lokale glasblazers/instrumentmakers/bierwinkels/...

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Scheitrechter schoonmaak

Overdrijven is ook een vak Echtepino ;)

Als de OP voor eigen gebruik iets maakt zijn de 'strenge regels' van de voedingsindustrie echt niet van toepassing. Als iets diverse malen is schoongemaakt ga je echt niet dood aan aan microscopisch miljardste deeltje van een vuiltje. Maar je hebt gelijk als hij het commercieel zou gebruiken, elk (claim)risico vermijden.

Die 'strenge regels' moet je ook met een korreltje zout nemen.

Ben in zo'n voedingsfabriek geweest.. de ratten liepen over de stapels los opgeslagen aardappelen.

Labstuff levert overigens gewoon, alleen is de site af en toe op slot ivm drukte.

Bierwinkels?? Weet je wel hoeveel 'levensgevaarlijke' gisten daar rondzweven :D en werkt die glasblazer wel steriel? wellicht is hij verkouden.

Reageer