titratie van malonzuur met natronloog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

titratie van malonzuur met natronloog

hallo,

Voor een scheik. proef heb ik het volgende gedaan.

Ik heb de molariteit van natronloog opgeschreven =,01016M

Er is een onbekende hoeveelheid malonzuur ingewogen en opgelost in 100,00ml water.

Toen heb ik 10,00 ml van deze malonzuur opl. in een erlenmeyer van 250ml gedaan en hierna 4 druppels fenolraleïn toegevoegd

Toen moest ik voor de proef bepalen hoeveel natronloog je moet toevoegen aan het malonzuur, om het omslagpunt te bereiken. (Titreer deze opl. met de 0,1 M natronloog tot de opl. lichtrood wordt).

(Dit heb ik gedaan en daar kwam uit dat er 20,60 ml natronloog moest worden toegevoegd)

Nu moet ik het aantal gram aan malonzuur dat is ingewogen berekenen, hoe moet dit??

(gegevens op een rijtje)

toegevoegd (in ml)=20,60ml

10,00ml malonzuuroplossing gepipetteerd en 4 fenolftaleïn toegevoegd

Hierbij kregen we gegeven dat het flesje natronloog= +-0,1 M (concentratie precies bekend)

malonzuuroplossing = C3H4O4

en tip: malonzuur is een tweewaardig zuur

Ik heb tot nu toe dit:"

Na O H

1 1 1

22,99+16,00+1,008=39.998 gr

1mol 39,99

0,1016 ....... = 0,1016 X 39,99 /1 = 4,064

C3H4O4 NaOH

(1 staat tot 1 geldt hier toch?)

mmol ml

0,1016 1

A 20,6

A= 2,09 gram

weet iemand hoe je aantal gram aan malonzuur moet berekenen, moet voor morgen af dus graag snelle reactie terug (is voor cijfer)



B.V.D.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie van malonzuur met natronloog

1) malonzuur is een TWEEwaardig zuur, je doet nu alsof het EENwaardig is. Maar je pakt dit helemaal verkeerd aan. Laat de molmassaberekeningen even links liggen. Je hebt de molariteit van je NaOH opl. Je weet hoeveel ml van die opl je toevoegde, hoeveel mol NaOH is dat? Met hoeveel mol malonzuur komt dat overeen? Hoeveel gram malonzuur is dat?

En klaar is vince1993. Geef nu niet alleen maar antwoord op de 1e vraag, gewoon allemaal ineens doen.

Berichten: 2

Re: titratie van malonzuur met natronloog

Bedankt, voor de snelle hulp :) ben er nu wel uitgekomen

gr. vincent

Reageer