kleur van chirale complexen en polariseerbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

kleur van chirale complexen en polariseerbaarheid

Op de website van Woelen staat ebschreven dat het tris-oxalatocomplex van chroom afhankelijk van welk soort licht er op schijnt een andere kleur heeft.

Hierbij staat geen uitleg voer de oorzaak hiervan.

Voor een groepswerk i.v.m. de kleur en structuur van chirale complexen probeer ik nu chiraliteit en kleur in verband te brengen met elkaar. Nu merk ik dat veel van de chirale chroomcomplexen die ik zelf gemaakt heb merk ik dat deze polariserende eigenschappen hebben. Weet iemand soms ook nog de naam van het effect dat één van de enantiomeren een sterkere draaiing van het licht veroorzaakt dan de andere in een racemisch mengsel van de twee.

Is het mogelijk om met een polarisator voor de proefbuis aan te tonen hoe sterk de optische draaiing is?

Zijn er nog andere verbanden tussen kleur, polariserende eigenschappen en structuur?

Alvast bedankt

Re: kleur van chirale complexen en polariseerbaarheid

Voor het meten van de draaiing van het polarisatie vlak gebruik je een polariemeter zoals in deze link.

http://web.markenhage.nl/vakken/edu_scheik...polarimeter.htm

Ik denk dat je in een proefbuis wel kunt schatten mbv een polarisatiefilter als in de lengterichting van de buis meet, minimaal 10cm vloeistof anders is de draaing van het vlak te klein .

De verandering in kleur heeft denk ik te maken met dubbelbreking van het licht in het complex, ik zou eens informatie zoeken over polarisatie microscopie en dubbelbreking.

Reageer