[scheikunde] Practicum Chocolade.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Practicum Chocolade.

hey,

Ik moet voor een practicum bepalen wat de vetpercentage en vochtgehalte is van chocola. Echter heb ik echt totaal geen idee waar ik moet beginnen met zoeken naar informatie en wat ik moet zoeken. Mijn leraar zei dat ik moest zoeken naar "differential scanning calorimetry" , hier heb ik niet echt iets nuttigs over kunnen vinden. weten jullie misschien wat dit is?

graag hoor ik van jullie hoe ik het best aan de slag kan gaan en wat tips :)

Edit: ik heb nog wat gezocht en heb gevonden dat ik eerst de vetten moet extraheren uit de chocola, maar hoe kan ik dit doen? Ik heb iets gelezen over Soxhlet extractie op verschillende sites, maar ik snap het niet. Wat houdt het in?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Practicum Chocolade.

Dat is in wezen een oven met 2 kamers. In de 1e kamer, een referentkamer, leg je een standaard neer die in het te onderzoeken temperatuurgebied thermisch inert is (die dus geen curve geeft op je meetgrafiek mbt kristalroosterveranderingen ed.). In de 2e kamer leg je je monster, die wel pieken zal geven. Denk aan een smeltpiek, een piek die aangeeft dat er water verdampt, een piek die aangeeft dat er wat aan het verbranden is, etc.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Practicum Chocolade.

osrry maar ik volg er echt niks van. Ik ben niet echt goed in scheikunde om het zomaar te zeggen.

kan je het op een iets simpelere manier uitleggen a.u.b.?

mijn grootste vraag nu is hoewerkt nou een Soxhlet apparaat? en kan ik deze gebruiken om het vetpercentage in chocola te bepalen?

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Practicum Chocolade.

wiki heeft een redelijke pagina over het soxhlet apparaat. Nu is het aan jou om uit te vinden waarmee je de vetten uit je chocolade kan halen en hoe je dat gaat meten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Practicum Chocolade.

Ravven schreef: osrry maar ik volg er echt niks van. Ik ben niet echt goed in scheikunde om het zomaar te zeggen.

kan je het op een iets simpelere manier uitleggen a.u.b.?

mijn grootste vraag nu is hoewerkt nou een Soxhlet apparaat? en kan ik deze gebruiken om het vetpercentage in chocola te bepalen?
Sorry, maar het apparaat werkt nu eenmaal zo. Dat is meer natuur- dan scheikunde om eerlijk te zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_...ing_calorimetry

Reageer