Springen naar inhoud

[Electriciteit] Afkorting Spanning U?

• Log in om te kunnen reageren

Slash21

Slash21

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2005 - 21:25

Waaromn is de afkorting van spanning U?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2005 - 21:50

Andere bruikbare letters waren al bezet. Nee, serieus. Dat geldt wel voor meer van die afkortingen, C was ook logischer geweest voor stroomsterkte (current) dan I. Ik ben daar eens een berg info over tegengekomen toen ik aan het googelen was naar SI-eenheden, maar kan het zo gauw niet terugvinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2005 - 22:43

De I van stroom is afgeleid van het Duits, waar het van (het Duiste woord voor) intensiteit komt.

Friendly Ghost

Friendly Ghost

• >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2005 - 22:59

Met de tip van TD kom ik dit tegen op de Duitse wikipedia

Somit könnte das Formelzeichen U für Unterschied stehen. U soll jedoch von urgere (treiben) kommen.

urgere is volgens mij (gezien de treiben tussen de haakjes) de vertalen als duwen of drijven
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6608 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 december 2005 - 23:51

De I van stroom is afgeleid van het Duits, waar het van (het Duiste woord voor) intensiteit komt.

Ik heb geleerd dat het komt van het Franse woord intensité.
Is dit misschien een Frans-Duitse kwestie? :roll:

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2005 - 14:50

Dat zal eerder met de Frans-Duitse relatie te maken hebben ja ;-)

Slash21

Slash21

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 21:51

Met de tip van TD kom ik dit tegen op de Duitse wikipedia

Somit könnte das Formelzeichen U für Unterschied stehen. U soll jedoch von urgere (treiben) kommen.

urgere is volgens mij (gezien de treiben tussen de haakjes) de vertalen als duwen of drijven

Dankjewel FG
dankzij jou ben ik nu tien euro rijker.
Ik had namelijk een weddenschap dat ik dat wel kon vinden.

En urgere is inderdaad Latijn voor duwen en drijven

Friendly Ghost

Friendly Ghost

• >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 09:02

Graag gedaan, ik zie mijn 10% vindersloon nog wel verschijnen dan :roll:
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2006 - 11:53

nóg wat anders gevonden:

http://www.sengpiela...tor-ohmslaw.htm

The symbol I comes from "International Ampere"

http://www.sengpiela...schesgesetz.htm

Der Buchstabe I kann von "International Ampere", aber auch von lat. influare (hineinfließen) kommen,  
R von Resistance oder von resistare (widerstehen)  
und U von lat. urgere (treiben, drängen), kann aber auch von "Unterschied" herkommen - wegen der Potentialdifferenz als Unterschied.

Gooi maar in mijn pet. Hier ligt werk voor historici. Vraag is ook hoeveel sites op internet elkaar gewoon napraten. Een vaak nageaapte fout wordt daarom nog niet goed. Verder zijn de Angelsaksen zo eigenwijs om niet de U maar de V te gebruiken voor de grootheid spanning. Waar hebben we een SI voor?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2006 - 12:00

U is soms ook iets anders, zoals energie.

Het maakt allemaal geen drek uit hoe je het noemt, als de eenheden maar correct zijn.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2006 - 12:07

U is soms ook iets anders, zoals energie.  

Het maakt allemaal geen drek uit hoe je het noemt, als de eenheden maar correct zijn.

Dat laatste ben ik niet met je eens. Want het is al verwarrend genoeg dat ook binnen het SI één symbool kan staan voor meerdere grootheden. Als we dan per land ook nog eens onze eigen symbolen gaan verzinnen wordt het hele idee van SI, wereldwijd dezelfde "fysicataal" om verwarring te voorkomen, redelijk ondergraven.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2006 - 13:25

Maar Jan, dat is al lang zo! Jij gebruikt c misschien als de lichtsnelheid, maar voor mij is het een van de Raccah parameters. En soms is het gewoon een constante. Behalve natuurlijk als het een concentratie betekent. En dat is vaak het geval als ik met c niet een van de drie kristal-assen in een rooster bedoel. Hoewel ik moet toegeven dat ik collega's heb die c als warmtecapaciteit opvatten. Om maar te zwijgen van de mensen die aan een programmeertaal, het element koolstof, een DNA nucleobase, of het beursgenoteerde bedrijf CityGroup denken....
Never underestimate the predictability of stupidity...

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2006 - 13:52

Zo is de 'v' ook een geliefd lettertje.
V=voltage
v=snelheid
V=volume

Waar ik aan heb is dat P als N/m2, Torr, Dyne/cm2, PSI, en Atm. kan worden aangegeven, dat is nogal vervelend

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2006 - 14:13

Ja, dat weet ik, en zei ik ook al:

Want het is al verwarrend genoeg dat ook binnen het SI één symbool kan staan voor meerdere grootheden.

, en dat vind ik dus al verwarrend genoeg.

Wat ik bedoel en meende duidelijk genoeg gesteld te hebben, is dat we dan niet ook nog eens moeten beginnen met voor één en dezelfde grootheid per land/regio weer andere symbolen te gaan gebruiken: een U in continentaal Europa, en een V in Angelsaksische landen, terwijl we beiden de grootheid elektrische spanning bedoelen..

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2006 - 14:27

Lijkt me een goed idee. Doen we direct nadat we overal de meter en de graad Celcius hebben ingevoerd, ok? En dan daarna is het nog maar een kleine stap naar wereldvrede.
Never underestimate the predictability of stupidity...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures