microscoop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

microscoop

Beste forum leden,

Graag u hulp bij mijn zoektocht door microscop land?

Ik had geen idee dat daar zo een grote keuze in was.

Waar ik hem voor wil gebruiken is het volgende.

Het bekijken van incecten, planten, stenen, schelpen en bloemen.

Het is dus niet de bedoeling om celdeling te kunnen zien, maar wel hoe een kop van een vlieg of mier of de nerven van een bloemblad er van heel dichtbij uitziet.

ik heb een paar modellen op het oog, maar die zijn erg uiteenlopend van prijs.

eentje heeft voorkeur en dat is de Bresser met een 3,5 LCD schermpje.

40x-1600x

bij de beschrijving staat dat je er ook foto's en filmpjes mee kan maken.

zodat ik die ook op mijn beeldscherm van de PC zou kunnen zetten.

Nu was er iemand die me vertelde dat deze enkel voor biologische onderzoeken wordt gebruikt en dat ik daar geen vleugel van een vlinder mee zou kunnen bekijken.

dan is er een stereo microscoop Byomic BYO ST340 7x-45x trinoculair van Byomic

en daar moet ik dan nog een aparte camera bij kopen.

maar dit grapje kost veel meer.

De vraag is nu met welk van de twee microscopen kan ik de dingen bekijken die ik hierboven vermeld?

Moet de sint of kerstman (in dit geval ikzelf ;) heel diep in de beurs tasten of is de goedkopere versie goed genoeg voor mijn onderzoek tocht naar het moois wat op deze werled gewoon voor onze voeten ligt.

Met mijn dank en vriendelijke groet

Lily

Re: microscoop

Voor het voorgestelde doel zullen beide microscopen voldoen maar als het budget het toelaat zou ik kiezen voor de stereo microscoop omdat die beter geschikt is voor het doel. Als het je goed bevalt kun je later alsnog beslissen een camera bij te kopen.

Berichten: 5

Re: microscoop

Dag Lily. als het puur om de eerste experimenten op dit vlak gaat, zou je bij conrad electronics kunnen kijken naar een loep welke je kunt aansluiten op je pc of laptop (USB) , deze loep kan tot 500 x vergroten en je kunt er mee filmen en foto's vastleggen, ook kun je er mee meten (hoe dik is een pootje?) deze loep kost +_ 130,00 euro een loep tot 200 x vergroting maar dezelfe mogelijkheden kost ex verzenden 60,00 euro, er is een duidelijke handleiding en installatie cd bij het wijst zichzelf.

Ik weet zeker dat je voor het eerst hier prachtig mee geholpen bent.

Succes M.vr.gr - Jan. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: microscoop

Voor uw doel is een stereomicroscoop geschikt, omdat deze meestel opvallend en doorvallend licht hebben. Een gewone microscoop is niet geschikt, daar kan men geen stenen, schelpen enz mee bekijken omdat men eerst een (dun) preparaat moet maken waar het licht doorheen valt.

Met een stereomicroscoop kan men het object gewoon bekijken omdat het licht er van bovenaf op schijnt.

Let dus op: voor uw doel is in ieder geval OPvallend licht nodig, dus een lichtbron die van bovenaf komt.

Reageer