Springen naar inhoud

Ijzerchloride


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ch88

    ch88


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2010 - 18:55

Hoi, ik heb echt helemaal geen verstand van chemie, maar ik zit met een aantal vragen.

Ik ben ontwerper, en ben bezig met het bewerken van zink.
Ik heb een stuk zink bewerkt met parafine (kaarsvet achtig) en toen in het salpeterzuur gelegd. Vervolgens zijn daar allemaal gaten (in een soort streep motief) in het zinken plaatje gekomen, en werd het plaatje zink zwart van kleur. Iets soort gelijks wil ik weer bereiken maar dan met ijzerchloride omdat salpeterzuur bijna niet meer te krijgen is. Ik heb hetzelfde geprobeerd met ijzerchloride, alleen het enige wat het doet is dat het gaat roesten. Is ijzerchloride minder agressief dan salpeterzuur omdat het geen gaten in het zink maakt? of is er een andere mogelijkheid om een soort gelijk resultaat te behalen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Choba

    Choba


  • >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2010 - 20:18

Ik denk dat je een ander zuur moet proberen om hetzelfde effect te krijgen. Het eerste dat in me op komt is dan zoutzuur, dit kan je gewoon bij de bouwmarkt krijgen. Ik weet niet hoe groot je zink plaat is, maar je moet er wel om denken dat tijdens het "weg vreet" proces er waterstof ontstaat en dit is in grote hoeveelheden gevaarlijk. Geeft grote knal(len). Goeie ventilatie nodig. Waar je ook om moet denken is dat zoutzuur een opgelost gas is in water en als je de fles open laten staan of de oplossing helemaal bloot is, dat de metalen in de buurt van de oplossing kunnen gaan roesten.

//edit: zorg er voor dat je zink plaat goed is bewerkt met parafine want anders lost ie helemaal op.

Veranderd door Z4x, 25 november 2010 - 20:19


#3

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2010 - 21:47

Ijzer(III)chloride is inderdaad beduidend minder agressief dan salpeterzuur. Om ijzer(III)chloride aktiever te maken zou ik het oplossen in verdund zoutzuur (10% HCl). Dat laatste koop je bij een bouwmarkt.

De reden waarom je "roest" ziet is dat de oxidatie van het zink leidt tot vorming van waterstof in de relatief zure oplossing van ijzer(III)chloride. De oplossing wordt daardoor meer basisch, wat leidt tot vorming van ijzer(III)hydroxide, iets wat jij aanziet voor roest. Door toevoeging van het zuur krijg je oplosbare produkten en gaat de reactie sneller.

Verwacht van een oplossing van ijzer(III)chloride in zoutzuur niet het zelfde effect als van salpeterzuur, maar ik verwacht dat het (met enig geduld) toch wel aardig in de richting komt van wat jij wilt. Ik zou zeggen, probeer het eens, zoutzuur 10% koop je voor pakweg EUR 2 in een bouwmarkt, dus veel geld vergooi je er niet mee als het tegenvalt.

#4

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2010 - 00:41

google eens op de "Edinburgh etch" . Werkt perfect en is dampies vrij en goed houdbaar enz enz.

Geen gepruts meer met lastig verkrijgbare en vaak gevaarlijke stoffen en een werkelijk prima etsing als resultaat en in een verrassend korte tijd ook nog.

Succes

#5

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2010 - 09:42

Die suggestie van thionyl is inderdaad ook best een interessante. Ik denk dat je het zelfs zou kunnen proberen, gewoon met ijzer(III)chloride opgelost in azijn (heeft vergelijkbare complex-vormende werking als citroenzuur). Als dit niet werkt, dan kun je altijd nog de zoutzuur methode proberen.

De oplossing met citroenzuur wordt intensief groenbruin, die met azijn intensief roodbruin. Je kunt dus niet goed zien wat er gebeurt met je zink strips, dat is het enige echte nadeel van deze oplossingen. De gevormde complexen zijn nl. bijzonder sterk van kleur. Bij de zoutzuur methode zul je een gele (piskleurig) oplossing krijgen, ook daarin zal het denk ik lastig zijn om te zien wat er gebuert, hoewel denk ik wel iets gemakkelijker dan met die andere oplossingen (het chloro-complex is minder intensief gekleurd).

#6

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2010 - 15:29

Heb het ook in eerste poging met azijn geprobeerd, maar dat gaf toch niet het mooie resultaat voor mijn etsingen als met citroenzuur en ging bijna net zo traag als met ijzerchloride alleen.
Nu heb ik geen ervaringen met zink, ik ets printjes met koper voor de electronica, maar vooral de goede diepte-etsing is echt verrassend. En er is geen residu of gasbellen of onderetsing zichtbaar.

Mijn recept is nogal simpel en ook iets anders dan de oorspronkelijke Edinburgh etch.

Ik kook wat water en doe in ca 30-50 ml daarvan een 5 tal theelepels vast citroenzuur. Schud dat een paar minuten en neem dan 25 ml ervan. Eventueel een extra lepeltje citroenzuur, zodat de oplossing echt verzadigd is. Dat wordt toegevoegd aan 100 ml ca 40% ijzerchloride en dan gaan de print erin. ( 1 op 4 dus). De oplossing wordt wel geroerd door een magneetvlo-tje.

Dat gezeur over te sterk en bijt enz, dat heb ik niet meegemaakt en laat ik voor wat het is. Maar dat kan met zink misschien anders zijn.

Mijn zo gemaakte oplossing is nu al 3 keer gebruikt en werkt nog steeds prima, gewoon bij kamertemperatuur, hoewel iets trager heb ik het idee. Hoewel ca 25 minuten best acceptabel blijft.

Deze methode heeft mijn vroegere manier met zoutzuur/peroxide geheel verdrongen, dit gaat iets trager, maar zoals gezegd, er zijn geen dampies meer en ook geen echt gevaarlijke stoffen. Hoewel je wel moet uitkijken, het blijft chemie, met oa vlekken.

De nabewerking van de print is hetzelfde als voorheen. Goed spoelen met water, effe door de ammonia, weer spoelen en wat opschuren met fijn staalwol en in de sk10 lak. Met zink zal dat wel ongeveer hetzelfde zijn.

#7

ch88

    ch88


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2010 - 20:59

bedankt allemaal voor het meedenken! ik ga deze dingen even uitproberen!

#8

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2010 - 22:08

Kijk nog effe op de site van polymetaal, daar staan allerlei ervaringen en tips over etsen. Ook dat ze oa niet zo positief waren over de Edinburgher etch met betrekking tot zink, hebben wel alternatieven enz enz.

http://www.polymetaal.nl

Aaangezien de URL maar beperkt werkt, hierbij nog een:

http://www.polymetaa...bruikopzink.htm

En anders zout-sulfaat-ets googelen

Veranderd door thionyl, 28 november 2010 - 22:28


#9

ch88

    ch88


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2010 - 09:46

Ik heb een aantal dingen geprobeerd..

Ijzerchloride i.c.m. water en citroenzuur: (en delen bedekt met parafine..)

De eerste keer kreeg ik een klein gat in het zink (na ongeveer 1 uur, op een plek..), maar niet zo als ik had gehoopt..
Toen ik het een dag later probeerde met hetzelfde bad, deed het helemaal niks - behalve dat de onbedekte delen zwart werden (heb het er uren in gelegd dus aan de tijdsduur kan het niet liggen).

Dus ik ga nog maar het een en ander proberen.. toch nog even opzoek naar salpeterzuur.. Maar alsnog bedankt.. :)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures