Springen naar inhoud

stabiliteit oplossing

• Log in om te kunnen reageren

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2010 - 15:09

Beste mede-forumers.

Binnen kort wil ik planten gaan kweken op een inert subtraat (kokos) met enkel anorganische zouten als voeding.

Nu heb ik voor de micro nutrienten de volgende mix in gedachten: De grammen slaan eigenlijk op de hoeveelheid ppm die de planten uiteindelijk gaan krijgen, maar als ik dit gewicht aan elementen oplos in een bepaalde hoeveelheid water weet ik in welke hoeveelheid ik het moet verdunnen in het uiteindelijke mest mengsel (dus niet 1 gram mohr's zout maar 1 gram ijzer in de vorm van mohr's zout).

ammoniumijzer(II)sulfaat 1 gram ijzer
zinksulfaat 0,4 gram zink
mangaanchloride 0,4 gram mangaan
kopersulfaat 0,3 gram koper
natriumboraat 0,2 gram boor
Natriummolybdaat 0,08 gram molybdeen

Ik wil alle 2+ metaal ionen (Fe, Zn, Mn, Cu) complexeren met een 1,1 overmaat Na-2-EDTA. Boraat en molybdaat blijven in de oplossing zoals ze zijn.

Ziet iemand potentiele problemen in deze mix? Zoals neerslaande zouten? Hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

Ik zat zelf te denken aan eerst EDTA (het zuur) oplossen, dan 1:2 Molaire verhouding NaOH en dan de metaal zouten en vervolgens het natriumboraat en natriummolybdaat.

Ps. De uiteindelijke oplossing waar deze mix in gaat is een mengsel van kaliumnitraat, mono-ammoniumfosfaat, ammoniumnitraat en magnesiumsulfaat, 1000ppm (TDS) gesteld op pH 5,5-6. Calcium zouden de planten genoeg moeten krijgen uit het kraanwater, ik woon in de randstad.

Veranderd door Tsjerk, 26 november 2010 - 15:10

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2010 - 19:41

Beste,

ik wil uw ijver en uw scheikundige kennis niet in twijfel trekken , maar bij een vorig "leven" in een tuinbouwserre, maakten we gebruik van libremix B en librel sporemix preparaten, waarvan er een bepaalde hoeveelheid werd vermengd met de nitraat-fosfaat en calcium en magnesiumoplossingen.

Misschien loont het de moeite om eens op zoek te gaan naar deze librel-libremix preparaten , en eens te zien in welke conc. de spore-elementen hierin aanwezig zijn, en onder welke complexvorm dit is, en welke de pH is. misschien kun je hier iets wijzer uit worden.

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2010 - 23:13

Ik heb al veel gezocht op internet, en ik heb die commerciŽle preparaten inderdaad gezien, over de exacte inhoud van deze preparaten doen de fabrikanten nogal geheimzinnig, waarschijnlijk omdat ze niet heel lastig voor weinig geld na te maken zijn. In een artikel op een site over kweken in kassen heb ik deze concentraties micronutrienten gevonden.

Dus:
Fe 1ppm
Mn 0,4ppm
Zn 0,4ppm
Cu 0,3ppm
B 0,2ppm
Mo 0,08ppm

Wat ik tot nu toe heb begrepen zouden de planten, als je bovenstaande hoeveelheden aanhoud, niet teveel kunnen krijgen. Tekorten zouden goed te herkennen zijn aan bepaalde symptomen. De makkelijkste complexvorm is die met EDTA (naast EGTA en EDDHA), dat is het makkelijkst te krijgen en het goedkoopst. Je moet alleen zorgen dat je pH laag genoeg blijft, omdat anders het ijzer gaat oxideren, maar ik denk dat dit in deze stock oplossing wel goed moet komen door de ammonium ionen uit het mohr's zout, en vervolgens de complexerende werking van EDTA. In de uiteindelijke oplossing is de pH zowieso laag genoeg, namelijk 5,5-6,0. Deze waarde is ongeveer standaard voor alle kweek op kokos.

Voor de macronutrienten ga ik de NPK mix 20-10-20 + 1MgO gebruiken. Ik heb net de maximale oplosbaarheid voor calciumsulfaat opgezocht, en deze is ongeveer 2 gram per liter, wat voor mijn toepassing meer dan genoeg is. Als mijn plantjes symptomen van calcium gebrek gaan vertonen kan ik altijd nog wat calcium in een of andere vorm toevoegen.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 10:33

bedenk ook, dat bepaalde tekorten aan elementen of spore elementen , ook aanleiding kunnen geven tot overmaat-gebreken bij andere elementen-spore-elementen.. Als het ene niet optimaal aanwezig is, kan het andere element dat wel aanwezig is, niet 100 % worden benut, waardoor er opnieuw een wanverhouding ontstaat en er overmaatsgebreken kunnen ontstaan die mogelijks de gebrekkige parameter 'verdoezelen'.

Veel natrium gebruiken in plantenvoeding lijkt mij niet echt smakelijk te zijn voor plantjes.
Misschien dat je beter uitkijkt naar KOH als je wil spelen met pH, en met salpeterzuur, als je de pH wil verlagen.

ik geef het maar mee als informatie. Wij gebruikten het commercieel produkt SIKAL waarbij er een hoeveelheid silicium aanwezig was , dat dan weer nodig bleek te zijn voor bladstevigheid vermoed ik, maar dit laatst ben ik niet erg zeker. In elk geval silicium bleek zijn diensten ook te bewijzen bij plantenvoeding.
alle info is welkom denk ik , vandaar dat ik bovenstaand wil meegeven.

succes zou ik zeggen,..

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 10:39

Bedankt voor je reactie,

Ik denk dat de enige manier om erachter te komen is door het gewoon te gaan proberen.

De hoeveelheid natrium die ik introduceer via deze micronutrienten is zo goed als verwaarloosbaar, in kraanwater zit al meer. Veel natrium is inderdaad slecht voor planten, maar een beetje zouden ze tot moeten kunnen hebben, zeker als je met concentraties kalium van rond de 200ppm werkt.

Het verhogen van de pH is hopelijk niet nodig, verlagen ga ik inderdaad doen met salpeterzuur en fosforzuur.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures