[scheikunde] Practicum: Oxaalzuuroplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Practicum: Oxaalzuuroplossing

Hallo,

Ik heb deze woensdag een practicum gedaan en nu moet ik daar dus een verslag over maken. Tijdens het practicum hebben we een Oxaalzuuroplossing bereid met 5.02 gram Oxaalzuur aangelengd met 250 ml water. Hierin hebben we dan enkele druppels Fenolftaleïne gedaan. Daarna hebben we er druppelsgewijs NaOH aan toegevoegd en genoteerd bij welke hoeveelheid NaOH de kleuromslag plaatsvond. Dit hebben we 3 keer herhaald.

Er staan echter een paar vraagjes waarop ik het antwoord niet weet:

*Ze vragen het g/v % en dit is volgens mij gelijk aan 2.008, daarna vragen ze ook de M (de Molariteit veronderstel ik). Het MG van Oxaalzuur is, denk ik, 90.04. En dus zou het aantal mol: m/M dus hier: 0.055. De Molariteit is dan 2.22 Molair, of maak ik een fout?

Daarna vragen ze ook de ...N, maar wat is dat? Ik dacht gewoon het aantal mol?

*In een volgens vraagje, vragen ze het EG, maar wat is dat?

*Ze vragen ook de concentratie van NaOH en Oxaalzuur en dan staat er: ...M en ...N

* Verder vroeg ik me af waar ik de volledige lijst van R en S zinnen kan vinden van zowel NaOH en Oxaalzuur en de gevarensymbolen. Op school gebruiken we de ACROSS gids, is daar misschien een online versie van?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Marjolein

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Practicum: Oxaalzuuroplossing

Ze vragen het g/v % en dit is volgens mij gelijk aan 2.008, daarna vragen ze ook de M (de Molariteit veronderstel ik). Het MG van Oxaalzuur is, denk ik, 90.04. En dus zou het aantal mol: m/M dus hier: 0.055.
Dit is goed (voor de laatste is 0,056 de juist afgeronde waarde).
De Molariteit is dan 2.22 Molair, of maak ik een fout?
Dit is niet goed. Molariteit is niets anders dan mol/L. Je hebt het aantal mol berekend (0,056) in 250 ml. Kun je hiermee het goede antwoord vinden?
Daarna vragen ze ook de ...N, maar wat is dat? Ik dacht gewoon het aantal mol?
N staat voor Normaal. Dat is niet altijd hetzelfde als mol/L. Je moet met N rekening houden met het aantal mol aan actieve deeltjes dat wordt geleverd door 1 mol van de stof. Bij oxaalzuur, bij de reactie met NaOH, is H+ het actieve deeltje. 1 Mol oxaalzuur levert in deze reactie 2 mol actieve deeltjes. De normaliteit is dan 2x het aantal mol/L aan oxaalzuur.
In een volgens vraagje, vragen ze het EG, maar wat is dat?
Ik weet niet wat met EG bedoeld wordt. Ik ken dit niet als een algemene in de chemie gebruikte afkorting.
Ze vragen ook de concentratie van NaOH en Oxaalzuur en dan staat er: ...M en ...N
Voor oxaalzuur kun je deze inmiddels berekenen.

Voor NaOH moet je hetzelfde truukje uithalen, met de massa aan NaOH en volume van de titreeroplossing die je hebt gemaakt (of gekregen wellicht).
Verder vroeg ik me af waar ik de volledige lijst van R en S zinnen kan vinden van zowel NaOH en Oxaalzuur en de gevarensymbolen. Op school gebruiken we de ACROSS gids, is daar misschien een online versie van?
Ik kan zo gauw geen on-line ACROSS-gids vinden. Als je googelt op ´oxaalzuur´ vind je wel sites waarop wordt verwezen naar de geldende R- en S-zinnen.

Hier vind je onderaan een link naar de inhoud van de R- en S-zinnen.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Practicum: Oxaalzuuroplossing

Bedankt voor je reactie!

Dat van die Normaal begrijp ik nu wel, denk ik en de R en S zinnen zal ik nog eens zoeken. Dat van die molariteit begrijp ik niet zo goed: Mol/l dat is dan toch: 0.56/0.250l ?

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Practicum: Oxaalzuuroplossing

Die 0,56 is niet goed. Je hebt maar 0,056 mol...

Maar de berekeningswijze is wel correct.

Je hebt dus 0,22 M. ;)

Oh, en hoeveel normaal (N) is dat dan?

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Practicum: Oxaalzuuroplossing

Het MG van Oxaalzuur is, denk ik, 90.04. En dus zou het aantal mol: m/M dus hier: 0.055. De Molariteit is dan 2.22 Molair, of maak ik een fout?
het molgewicht van oxaalzuur is volgens mij 126.04 gram.mol-1

omdat de oertiterstof al gehydrateerd is. Tenzij jullie hem rechtstreeks uit een droogstoof hebben afgewogen.

en ren s zinnen kan je ook snel vinden (net als de formule en molmassa door in google bv "oxaalzuur wiki" in te typen bovendien krijg je dan ook veel extra info.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Practicum: Oxaalzuuroplossing

Ok, die moraliteit snap ik dus =)

Die Normaal, is die hier dan gelijk aan 0.44? gewoon de moraliteit x 2?

Voor die NaOH: ik weet dat het MG gelijk is aan 39.99 en ook dat de moraliteit gelijk is aan 0.05 M (gegeven).

Is die Normaal hier ook M x 2?

EDIT: @ Ellen: Ik zie nu pas je reactie. Ik weet het niet zo goed van da MG, ik heb gewoon de atoomgewichten van 4 x O, 2 x C en 2 x H opgeteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Practicum: Oxaalzuuroplossing

Ik weet het niet zo goed van da MG, ik heb gewoon de atoomgewichten van 4 x O, 2 x C en 2 x H opgeteld.
Je moet eens kijken op het potje waar het poeder/kristallen inzaten, of vragen aan de docent/verantwoordelijke. Oxaalzuur wordt veelal verkocht in de vorm van het dihydraat: het zit in een kristalrooster waarbij je twee moleculen water per molecule zuur hebt. Je moet in dat geval die twee watermoleculen in rekening brengen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Practicum: Oxaalzuuroplossing

Marjolein2 schreef: Ok, die moraliteit snap ik dus =)

Die Normaal, is die hier dan gelijk aan 0.44? gewoon de moraliteit x 2?

Voor die NaOH: ik weet dat het MG gelijk is aan 39.99 en ook dat de moraliteit gelijk is aan 0.05 M (gegeven).

Is die Normaal hier ook M x 2?

EDIT: @ Ellen: Ik zie nu pas je reactie. Ik weet het niet zo goed van da MG, ik heb gewoon de atoomgewichten van 4 x O, 2 x C en 2 x H opgeteld.
Inderdaad, 1 M oxaalzuuroplossing is 2 normaal (de normaliteit is 2).

Met betrekking tot de normaliteit van je NaOH-oplossing. Wat is hier het actieve deeltje? Hoeveel mol van dat deeltje zit er in 1 mol NaOH?

Kun je nu zelf de normaliteit bepalen voor een 0,05 M oplossing? (die is dus niet 2 x M 8-) )

Dat van dat kristalwater in het oxaalzuur is wel belangrijk. Als het inderdaad 2 moleculen kristalwater heeft, dan verandert daarmee je molmassa en dus ook het aantal mol/L en de normaliteit van die oplossing.

Zoals Typhoner zegt: de juiste molmassa staat op het potje. Als molecuulformule staat er dan H2C2O4.2H2O .

Reageer