Sterk zuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Sterk zuur

Hallo.

Mijn vraag is :

Wat is het sterkste zuur en waarom tussen CH3-COOH en ClCH2-COOH ?

Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Sterk zuur

heb je zelf al een redenering, of iets geleerd over zuursterkte?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: Sterk zuur

Ik heb het ondertussen al gevonden denk ik.

Een sterk zuur heeft een hoge Ka, (een lagere pka).

Cl is een zwakke base.

Dus is CH3-COOH het sterkste zuur.

Is dit juist?

Berichten: 654

Re: Sterk zuur

Nee. Cl is geen zwakke base, dat is een los atoom.

Waarom heeft een zuur een hoge of lage pKa?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sterk zuur

De regels zoals jij ze toepast hebben hier niets mee te maken. Als ik zeg dat Cl als substituent een elektronenzuigend effect heeft, onttrekt dat dus elektronen aan de COO-groep (niet zo zeer dat het bindingen verbreekt, maar het zal aan de COO kant net wat positiever dan bij normaal azijnzuur zijn). Dit betekent dat het proton eerder loswil. Op basis van deze redenatie kun je ook nu wel zeggen waarom trifluorazijnzuur zo hoog staat boven normaal azijnzuur.

Berichten: 3

Re: Sterk zuur

Aan Wouterman ( " Waarom heeft een zuur een hoge of lage pKa?" ) Een hoge pka : veel H+ worden gedissocieert in een oplossing.

Dus lage pka : weinig H+ worden gedissocieert in een oplossing.

Aan Fuzzwoud : Dus omdat bij ClCH3-COOH, de COO kant net wat positiver is dan bij CH3-COOH is ClCH3COOH een sterker zuur?

(Alvast bedankt ! )

Berichten: 654

Re: Sterk zuur

Juist. Een sterk zuur staat meer protonen (H+) af. Dit omdat de negatieve lading meer wordt gestabiliseerd. Daarom is een carbonzuur zuurder dan een alcohol, omdat de lading over twee zuurstofatomen kan worden "gedelocaliseerd". Zwavelzuur is verschrikkelijk sterk omdat de negatieve lading nog stabieler is.

Nu heeft Fuzzwood al voorgezegd wat ik jou wilde laten beredeneren: het chlooratoom zuigt ook weer elektronen naar zich toe, wat weer een extra stabiliserend effect heeft op de negatieve lading. Hoe sterker het elektronenzuigend , hoe sterker het zuur. Want: het waterstofatoom staat dan steeds gemakkelijker z'n elektron af om als proton van het zuurrest af te splitsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sterk zuur

Sorry wouterman, maar ik ging uit van het toen ingestelde chemlvl van 1. Zo'n persoon zal natuurlijk nooit van ladingstuwende of -zuigende substituenten gehoord hebben.

Berichten: 654

Re: Sterk zuur

Het is je vergeven. :P

Reageer