Springen naar inhoud

[scheikunde] Standaardadditiemethode

• Log in om te kunnen reageren

AMj

AMj

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 19:22

Hallo,

Maandag moet ik op mijn practicum aan de slag met de standaardadditiemethode, ik heb al gezocht in mijn boek die bij het vak hoort (Harris) en op internet, maar ik begrijp niet zo goed wat het nou precies is?

Ik moet met behulp van de standaardadditiemethode de hoeveelheid kinine in een tonic-monster bepalen.
Eerst moet dat met behulp van het meten van de fluorescentie-intensiteit en vervolgens moeten we zelf bedenken hoe we dat met de standaardadditiemethode gaan doen..

Kan iemand mij helpen en uitleggen wat het is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 21:59

Bij standaard additie voeg je (addeer je) een standaard bij een monster. Uit de toename van het meetsignaal, en de gekende hoeveelheid standaard die je toevoegt, kan je berekenen hoeveel van het analyt aanwezig was.

Deze methode wordt vooral gebruikt als er vermoedelijk interferenties zijn in de analysemethode.

Praktisch pipetteer je eenzelfde hoeveelheid monster in een reeks maatkolven, en voeg je 0, 1, 2, 3, ... mL standaardoplossing toe. Leng aan tot de maatstreep, en meet de fluorescentie-intensiteit (F) van elke oplossing. Maak nu een plot waarin je F uitzet als functie van de toegevoegde hoeveelheid standaard. Extrapoleer de rechte naar F = 0. Lees op de (negatieve) x-as de concentratie af van kinine in het monster.

AMj

AMj

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2010 - 09:49

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik snap het nu:)

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2010 - 12:42

kijk eens op deze site, daar staat het principe heel mooi uitgelegd: standard addition

Veranderd door Marina, 28 november 2010 - 12:42

AMj

AMj

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2010 - 11:19

Bedankt voor de reactie!:)

Maar nu heb ik nog een vraag; wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van de standaardadditiemethode tov van het gebruik van calibratielijnen?

Ik heb beide methodes uitgevoerd en er is vrij weinig verschil in uitkomst..

Kan iemand me helpen?

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2010 - 17:29

Dat je overeenkomst goed is, betekent dat je nauwkeurig gewerkt hebt, en dat je bepaling accuraat is.

Als je grote aantallen monsters moet meten is standaard additie een nadeel: je moet immers meerdere metingen per monster doen.

Bij een ijkcurve calibreer je het toestel één keer per maand, en verder meet je enkel nog onbekenden (met één standaard per dag voor de kwaliteitscontrole). Hier moet je dus maar ongeveer één meting per monster doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures