Springen naar inhoud

[scheikunde] Thermochemie

• Log in om te kunnen reageren

sopje

sopje

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 16:43

Gevraagd :

Bereken ΔrH voor reactie :

FeO + CO --> Fe + CO2

Gegeven :

a Fe2O3 + 3 CO --> 2 Fe + 3 CO2 // ΔrH = -28 kJ/mol
b 3 Fe2O3 + CO --> 2 Fe3O4 + CO2 // ΔrH = - 59 kJ/mol
c Fe3O4 + CO --> 3 FeO + CO2 // ΔrH = +38 kJ/mol

Nu heb ik het voorbeeld van wikipedia erbij gepakt ( http://nl.wikipedia....ki/Wet_van_Hess )

Ik loop alleen ( met behulp van het voorbeeld ) tegen het probleem dat ik met a 2 mol Fe en 3 mol CO2 bekom. Ook weet ik niet hoe ik c moet interpreteren aangezien de reactie daar eigenlijk van 'rechts naar links' zou willen laten lopen. En dan heb ik nog het probleem dat ik in zowel b als c een CO atoom heb.

In het voorbeeld zie ik dat zodra er meer mol nodig is je het maal 2 doet, echter heb ik hier bij a 2 en 3 mol, doe ik het dan maal 2/3? Ik heb al een goed uur proberen te achterhalen hoe ik hier het antwoord bekom maar ik kom er niet uit. Het gaat eigenlijk al bij de eerste stap fout waarbij ik de ΔrH probeer te bepalen voor de gevraagde zonder hier de overige producten eraf af te trekken. Het gaat hier om zelfstudie.

Het antwoord zou moeten zijn ΔrH = - 16,8 kJ/mol echter wordt hierbij helaas geen uitwerking gegeven :-(

Bedankt voor het lezen!:)

Veranderd door sopje, 29 november 2010 - 16:48

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 18:28

als je de reactie omkeerd (zoals jij bij c wil doen) dan kan je de vormingsenthalpie omdraaien (van+38kJ/mol naar -38kJ/mol).

De manier hoe ik dergelijke vraagstukken aanpakte vorig studiejaar was door te kijken welke reacties achter elkaar plaats moeten vinden om netto de beoogde reactie te krijgen. Daarna ga je kijken naar de equivalenten en de enthalpiŽn.
Als je de reacties onder elkaar zet, kan je dingen die voor en na de reactie hetzelfde zijn tegen elkaar wegstrepen.

sopje

sopje

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 18:46

Oke dus dan gebruik ik dus voor reactie c de negatieve waarde, maar hoe zorg ik dan voor de waarde van

FeO en CO

aangezien CO in zowel reactie a als b zit.

Waar ik zelf voor dacht te gaan was 1/2 x a (Fe) + 1/3 x a (CO) + 1/3 x c (FeO / CO2)

Maar volgens mij ga ik hier al volledig de mist in. Ik snap niet precies hoe ik dit zou moeten vertalen naar het aantal mol ( vandaar de misschien wat rare breuken )

De enige manier waarmee ik de 'overtollige' producten kan wegstrepen is door b van het totaal af te trekken maar ik kom dus niet echt verder...

Oftewel, ik loop dus helemaal vast helaas :/

Veranderd door sopje, 29 november 2010 - 18:49

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 20:53

Eerst stel je de 2 reacties op waarvan je weet hoe ze lopen. Je begint met FeO en je eindigt met Fe dus dat geeft:

c: 3 FeO + CO2 --> Fe3O4 (omgedraait)
a: Fe2O3 + 3 CO --> 2 Fe + 3 CO2

nu moet je nog b gebruiken (er bij optellen) om te zorgen dat aan beide kanten van de pijl Fe2O3en Fe3O4 staan

en dan is het even puzzelen om te zorgen dat alles klopt. Ik vind het makkelijker om niet met breuken te werken maar met hele getallen

sopje

sopje

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 21:05

en dan is het even puzzelen om te zorgen dat alles klopt. Ik vind het makkelijker om niet met breuken te werken maar met hele getallen

En daar ga ik dus de mist in. Wat ik eerst dacht te doen was 2xa, 3xb - C maar dat klopt dus niet. Ik zou ook niet weten hoe ik met gehele getallen de waarde 16,8 kJ zou moeten bekomen ( dit is het antwoord )

Hoe lang ik ook dit vergelijk met het voorbeeld ik kan er geen link tussen leggen. Begint een beetje hopeloos aan te voelen zo hehe

Veranderd door sopje, 29 november 2010 - 21:06

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 21:10

Als je b ook omdraait krijg je de volgende 3 vergelijkingen:

c: 3 FeO + CO2 --> Fe3O4 (omgedraait)
a: Fe2O3 + 3 CO --> 2 Fe + 3 CO2
b: 2 Fe3O4 + CO2 --> 3 Fe2O3 + CO (omgedraait)

Dat kan je zelf verder oplossen, want als ik nog meer zeg geef ik het antwoord al

sopje

sopje

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 21:17

Ik loop er nog steeds stuk op, ik begrijp dat je de dingen die voor de pijl en na de pijl staan kan wegstrepen. Probleem is is dat er in de voorbeelden niet 'gepuzzeld' wordt en ik leer aan de hand van voorbeelden. Na 3,5 uur bezig geweest te zijn met een opgave zou het tof zijn als ik eens de uitwerking boven kan spelen :/

het enige waar ik op kan komen is dus :

3 x c + 2 x a - b

maar dan snap ik niet waar het 'overtollige' CO2 heen moet etc.

Veranderd door sopje, 29 november 2010 - 21:19

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 21:44

probeer met reactie a eens te komen op dezelfde hoeveelheid Fe2O3 als bij reactie b. Doe dan eens hetzelfde met Fe3O4 tussen c en b.

sopje

sopje

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 21:50

Dat is dus 2 x a en 3 x c zoals ik hierboven ook aangeef, dan zou ik volgens de 'formule' het nog - c moeten doen. Maar hiermee kan ik nooit de waarde 16,8 bekomen

( Ik waardeer je hulp heel erg hlaan, en het is goed dat je me door vragen mij het antwoord probeert te geven maar ik zou op dit moment liever de gehele uitwerking willen hebben en dan soortgelijke opgaven vervolgens zelf proberen op te lossen :P )

Veranderd door sopje, 29 november 2010 - 21:53

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 21:54

is het niet 3a -2c en -b?

edit: en dan natuurlijk delen door 6 omdat overal 6 voor staat ;)

Veranderd door hllaan, 29 november 2010 - 21:57

sopje

sopje

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 22:01

Je hebt gelijk ik begon een beetje te tollen van mijn a, b en c's. Ik ga het morgen even narekenen maar ik zie alsnog niet hoe ik met 3 gehele waardes een waarde zoals 16,8 kan bekomen :P

ahja, daar heb je het al delen door 6 hehe :-)

Veranderd door sopje, 29 november 2010 - 22:02

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 22:03

zie je nu hoe het gaat? Het is een kwestie van oefenen en gevoel er voor krijgen (ik heb het ook genoeg geoefend afgelopen studiejaar)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures