Springen naar inhoud

ijzerbepaling via aas

• Log in om te kunnen reageren

crado

crado

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 17:17

op school moeten wij ijzer bepalen in Taucha klei.

We hebben deze proef al uitgevoerd maar komen een lage waarde uit tov de referentie waarde.
We hebben dit wel eerst zonder releasing agent gedaan, maar nu denken we dat dit wel moest. Het enige probleem is dat ik nergens vind of we er echt een moeten gebruiken en welke releasing agent we dan moeten gebruiken.

Ik hoop op enige reactie.

mvg

crado

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2010 - 18:40

Wat is een releasing agent? :oops:

Bij referentiewaarden is het altijd belangrijk om te weten hůe die waarde bepaald is (met welke methode). Vooral de methode waarmee het ijzer uit de klei is vrijgemaakt is belangrijk.
Elke andere methode zal een andere waarde geven. Die andere waarde hoeft dan niet slecht te zijn, maar hij is eenvoudig niet te vergelijken met de referentiewaarde (omdat hij met een andere methode is bepaald).

Er is referentiemateriaal waarvoor voor verschillende methoden is opgegeven wat de referentiewaarde is. Zo¬īn referentiemateriaal heeft dus verschillende referentiewaarden, die afhangen van de gebruikte methode.

Veranderd door Marjanne, 29 november 2010 - 18:40

crado

crado

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 20:52

met de releasing agent bedoel ik de ionenbuffer zodat de ionen in de vlam niet te hoog geexiteerd worden en zo een verkeerd signaal geeft.

crado

crado

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2010 - 15:10

kan er mss iemand vertellen of we een ionenbuffer nodig hebben?

Fe2O3 + 6HCl --> 2Fe3+ +3H2O+6Cl-

dit is de reactie die zal doorgaan volgens mij.

kicks

kicks

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2010 - 20:43

Monster flink warm destrueren; misschien is niet alle Fe2O3 in oplossing gegaan? Misschien heb je een mogelijkheid om de boel goed te roeren tijdens oplossen?

Is de gasverhouding ok? Meet je op de beste ijzerlijn?

Als je er niet uitkomt met de releasing agent, biedt misschien de standaardadditie-methode nog uitkomst.

Succes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures