[scheikunde] Zuur-base reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Zuur-base reacties

Iemand enig idee, hoe de volgende opgaven op te lossen?

Opdracht 1 t/m 4 willen wel lukken, maar daarna 8-[ ?

Hieronder de gevraagde opgaven:

Afbeelding

Alvast bedankt voor de tips !! Afbeelding

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

Wat snap je er niet aan? Waar denk je de fout in te gaan? Dit lijken vooral praktijk opdrachten te zijn. Lukt het niet om de reactie-vergelijkingen op te stellen?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

Er zijn maar een aantal stoffen beschikbaar, maar ik zou graag willen weten hoe ik er met een standaard reactie achter kom welke stof het is, zoals bij 6 en 7. Dat zijn eigenlijk de enige opdrachten die ik niet snap. De rest zijn inderdaad praktische vragen.

Zou jij weten hoe je hoe je via een zuur-base reactie erachter moet komen welke stof het is bij opdracht 6.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

Welke stoffen zijn beschikbaar?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

De "standaard" stoffen. Ik zit nu te bedenken: zou je door HCl toe te voegen aan natriumsulfaat H2S krijgen? Het is namelijk de bedoeling dat je naar de kleur van de stoffen kijkt/ruikt. Bij 7. zou ik alleen niet weten hoe je koper(2)sulfaat moet vormen met een zuur-base reactie...

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

Zoals ik hierboven al aangaf zou 6. dus misschien wel kunnen (?). Iemand nog enig idee hoe opgave 7 aan te pakken??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

De "standaard" stoffen. Ik zit nu te bedenken: zou je door HCl toe te voegen aan natriumsulfaat H2S krijgen? Het is namelijk de bedoeling dat je naar de kleur van de stoffen kijkt/ruikt. Bij 7. zou ik alleen niet weten hoe je koper(2)sulfaat moet vormen met een zuur-base reactie...
Een redoxreactie zul je sowieso niet krijgen. Je gedachtengang is echter goed, maar vul voor natriumsulfaat eens natriumcarbonaat in. Wat verwacht je dat daarmee gebeurt in contact met een zuur?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

Er zullen belletjes ontstaan verwacht ik, omdat er CO2 ontstaat. Hoe kan ik de drie stoffen van elkaar het makkelijkste onderscheiden denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

Nou je hebt er al een. Uit 4) kun je een 2e methode halen.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Zuur-base reacties

Wat bedoel je trouwens precies met een redoxreactie? Hoe is natriumacetaat te onderscheiden denk je?

Hoe werkt het nu precies met natriumsulfaat? Ontstaat er toch H2S?

Reageer