[scheikunde] Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

[scheikunde] Stoichiometrie

1.Bij verwarmen van 6.65g NiSO4.xH20 in vacuüm wordt het water uitgedreven en blijft 3.67g NiSO4 over. Hoeveel bedraagt de waarde van x?

(antwoord is 7) Maar ik ksnap totaal niet hoe je hier aan moet komen..

2. Een kunsstof bevat koolstof, waterstof en zuurstof. Wanneer 25,24g van deze kunststof verbrand word (= reactie met O2) bekomt men 55,46g CO2, 9,09g H2O. Wat is de procentuele samenstelling van deze kunststof? ( antwoord is 60massa% C, 4massa% H en 36 massa% O) Maar ook hier snap ik niet hoe je er aan komt..

Groetjes

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Ook algemene chemie aan het volgen in Gent? :-) Zoja lees eens 3.5 en 3.6 goed door

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Je kan ervan uitgaan dat je voor en na verwarmen evenveel mol nikkelsulfaat hebt. Dus..., alle massa die je verliest is van het water.

Snap je 'm nu?

2e vraag: een verbrandingsreactie. Wat is de algemene reactievergelijking daarvan?

Oh ja: chemlevel 7 lijkt me echt te hoog gegrepen voor je ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Voor je eerste vraag :

Je zou erachter kunnen komen hoeveel mol NiSO4 je hebt... en je weet hoeveel gram H2O er is. Als je dit nog eens in relatie brengt met hoeveel één mol H2O weegt dan kom je al een heel stuk.

Voor de rest, lees 3.5 en 3.6 eens goed door

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

Ok danku voor de eerste vraag! En de verbrandingsreactie in dit geval is:

4CHO + 3O2 => 2H2O + 4CO2

Enja ik volg cursus anorganische aan ugent! maar 3.5 en 3.6 zijn oefeningen+oplossingen! :-)

En haha, kzal m'n level dan maar veranderen! :-p

Berichten: 94

Re: [scheikunde] Stoichiometrie

popsy schreef: En de verbrandingsreactie in dit geval is:

4CHO + 3O2 => 2H2O + 4CO2
Wrong, try again!

Reageer