staal en offer-anode aluminium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

staal en offer-anode aluminium

Beste liefhebbers,

hopelijk in dit forum antwoord op het volgende:

Ik heb een boot van staal; ze ligt op brak water.

Ivm electrolyse worden gewoonlijk eens in de zoveel tijd anodes van aluminium op het onderwaterschip geplaatst.

Door diverse oorzaken blijft t schip in t water en wil ik alu in een andere vorm aan staaldraad (RVS?) overboord hangen, bevestigd aan het schip.

Zo heb ik een aantal brommerwielen /alu velgen en strippen tranenplaat.

Mijn vraag: zijn deze produkten eigenlijk wel bruikbaar of te 'vervuild' met andere metalen? m.a.w geproduceerd met te edele legeringen? ( Ervan uitgaande dat de anodes uit de watersportwinkel van zuiver alu zijn.)

grtjs rob

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: staal en offer-anode aluminium

Volgens mij zijn velgen magnesiumlegeringen maar mg is juist heel geschikt in brak water. Ik zou het gewoon proberen. Als de velg flink wordt aangevreten weet je dat het werkt!

Berichten: 1.379

Re: staal en offer-anode aluminium

Ik verwacht niet dat aluminiumrestanten die je naast een schip hangt veel effektzullen hebben.

Zink is geschikter voor K.B. Dit offermetaal moet weerstandloos op de scheepshiud bevestigd worden. Dat weerstandloze kontakt is essentieel om potentiaalverlies zoveel mogelijk te vrmijden.

Aluminium, verbonden met een RVS- draad, is daarom geheel ongeschikt. Als je op een scheepswerf eens onder de schepen gaat kijken zie je welke technieken er gebruikt worden om dat weerstandloze konktakt te realiseren.

Aluminium zonder bijmenging van koper en andere zware metalen is wel geschikt als offermateriaal. Maar je zit met de oxydelaag erop. Die schermt af; zowel van het brak water als van de scheepshuid.

Het mooiste is nog electrisch kontakt maken via het vloeibare offermateriaal. Ga eens praten op een werf.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 12

Re: staal en offer-anode aluminium

Dat is vreemd 8-[ ;

watersportzaken adviseren alu-anode op brak en zoet water en zink op zout.

Bovendien zijn er zgn overboord-anodes (aan kabel) in de handel.

Verwarrend.

Berichten: 1.379

Re: staal en offer-anode aluminium

Betreft: kathodische bescherming. (k.b)

Het verhaal is voor mij ook vreemd. Een Al-anode op zoet water wordt gemakkelijk door Al-oxyde afgeschermd en is dan verminderd werkzaak.

Het is mogelijk dat er een speciale legering wordt gebruikt.

Weet U zeker dat het offeranodes zijn en geen anodes met opgedrukte stroom, via een batterij en een ingebouwd electrisch circuit?

Theoretisch kun je met Al een lagere potentiaal bereiken. Maar toch kiest men meestal voor Zn dat een geringere anodische polarisatie vertoont. In zout water werkt K.B. beter dan in zoet water. Bovendien geeft zout water een betere potentiaalspreiding over Uw boot vanwege het betere geleidingsvermogen.

Ik kan me niet voorstellen dat die anodekabel voldoende potentiaal daling geeft aan de boot, zonder batterij.

Het gaat bovendien om meerdere anodes tegelijk omdat U Uw boot op meerdere plaatsen tegelijk wilt beschermen. Tenslote: Werkt U met potentiaalcontrole op meerdere plaatsen op de boot?

Naast het aanhoren van adviezen kunt U ook nog de bijbehorende folder citeren. Leest U daarin iets over batterij of accu?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 12

Re: staal en offer-anode aluminium

Elke willekeurige watersporthandel.

(google : anode-boot)

nee, niets over batterijen o.i.d.

misschien wel een goed idee; maar hoe zoiets (betrekkelijk eenvoudig) in de praktijk moet...

Msschn is er iemand op t forum met dergelijke ervaring.

Eens iets gelezen van het Amsterdams Botencomite over corrosie en het tegengaan dmv. electra (gecompliceerd); ze hadden t over magnesium op een diepte van 5 meter en opgehangen op bepaalde afstand van de boot.

Waar ik lig is t ongeveer 3 meter.

Bovendien was de omschreven methode nogal kritisch (niet juiste toepassing werkt nadelig).

Zover ik weet zijn alu en zinkanodes in de watersport de reguliere middelen.

Berichten: 12

Re: staal en offer-anode aluminium

Ik geloof dat het magnesium iets te maken had met klinknagels in oude schepen.

Berichten: 1.816

Re: staal en offer-anode aluminium

Dat met die klinknagels klopt gedeeltelijk, maar vooral omdat daarvan niet precies vast staat waarvan ze gemaakt zijn en ook nog wel eens door latere soorten vervangen zijn. Dat is nogal verwarrend.

In het algemeen bescherm je een Alu-schip met Mg en een Stalen schip met Zink.

Helaas is het zo dat een ijzeren schip ook wel eens een motorgedeelte heeft van Alu en dan wordt het wel gecompliceerder.

Als je schip op een normale manier voorzien is van verf en/of coating, dan is Zink meer dan voldoende als bescherming. Maar teveel anodes is ook niet nodig, gewoon de richtlijn aanhouden.

Anodes worden meestal gelast op het schip om redenen die al vermeld zijn en dat is toch echt iets wat je beter door een werf kunt laten doen.
LiA

Berichten: 12

Re: staal en offer-anode aluminium

Dat met die werf is een mogelijkheid :oops: ;

het was juist de insteek met mijn vraag...

wat kan ik zelf doen zolang t schip nog te water ligt :) .

Berichten: 1.816

Re: staal en offer-anode aluminium

Waarom zou je iets doen? Een gemiddeld stalen bootje heeft minstens een onderwaterdikte van 5 - 6 mm. En zo snel roest dat niet weg. De meeste schade ervan zie je rond de waterlijn en als dat nog voldoende stevig is, dan kan al het onnodige geexperimenteer beter effe wachten tot warmere tijden, in de zomer of zo. Of ben je bang dat ie zonder geexperimenteer deze winter gaan zinken?

En als je echt gehecht bent aan je bootje, dan laat je hem eruit hijsen ( later) en dan laten stralen en gelijk in de epoxycoating zetten. (Tot ca 10 cm boven de waterlijn!) Kost wel wat, maar voor jaren rust. Misschien met wat epoxy-plamuur nabewerken voor de altijd aanwezige put-erosie.

Eventueel coppercoating (anti-aangroei) erop en gewone zink-anodes erop laten lassen.

Dit recept is, denk ik, meer dan voldoende voor een standaard stalen bootje dat misschien af en toe een zee-trip maakt. Hoewel een jaarlijkse inspectie van het onderschip geen overbodige luxe is, maar dat hoort bij de hobby.
LiA

Berichten: 12

Re: staal en offer-anode aluminium

uh ja,

dan nu weer terug naar t antwoord op de vraag...

Berichten: 12

Re: staal en offer-anode aluminium

in de handel zijn prijzige anodes met electrakabel eraan. Ene zijde vast (-gegoten?) aan de homp alu of zink; andere zijde te bevestigen aan stalen romp en met lus om deze anode overboord te hangen.

ik ben van plan een brok alu via kabel te bevestigen aan mn boot==welke invloed zou een RVS kabel dan hebben; kan ik beter gewoon staalkabel gebruiken of zou roest dan de 'overdracht' belemmeren?

Berichten: 1.816

Re: staal en offer-anode aluminium

Een gewoon standaard stalen schip zal echt wel deze winter overleven.

Waar zit je probleem echt???????

Of denk je dat je de ideale manier van niet roesten gaat uitvinden??.

Al dat extra gedoe met buitenboord elektrodes helpt gewoon niet, is meer milieuvervuiling dan noodzakelijk is en kost ook nog geld.

Heb je eigenlijk wel ervaring met stalen schepen?
LiA

Berichten: 12

Re: staal en offer-anode aluminium

Ja hoor,

ervaring met stalen boten. sloep, baddekkruiser, tjalk, ketch(2-master).

echte probleem? niet duidelijk dan...corrosie (zoals iedereen met een stalen schip).

milieuvriendelijkheid? ik denk dat 1x in 2 of 3 jaar eruit voor roestbestrijding en antifouling-laag meer narigheid brengt (wel of geen loodvrije antifouling)- het afspuiten alleen al.

Wel zal het schip soepeler door t water gaan en minder brandstof gebruiken en dus schadelijke uitstoot reduceren; echter met een zeilboot heb ik daar minder boodschap aan. Tenzij het een racer betreft.

Ik zit hier toch op een chemieforum? en niet een eigenlijk-probleemforum?

Reageer