[scheikunde] titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] titratie

Hallo,

Met scheikunde moet ik een voorbereiding maken voor N-bepaling in monster met ammoniumzout.

Dit zijn de vragen + mijn antwoord:

* In welk geval pas je indirecte titratie toe?

Kan dat zijn als je titreert met natriumthiosulfaat?

* In welk geval pas je terugtitratiet toe?:

Je gebruikt een terugtitratie als de pH bij het quivalentiepunt niet duidelijk vast te stellen zal zijn omdat bijv. gas kan ontwijken.

* Bij kwalitatieve analyse in de vierde klas heben we ook al eens ontwijkend ammoniakgas aangetoond. Wanneer een zoutopl na toevoeging an natronloog geen neerslag geeft wordt deze verwarmd en er wordt een natgemaakt rood lakmoes papiertje boven gehoudne. Wordt het blauw dan was de conclusie dat het positieve ion ammonium was.

Geef de RV die op het papier optreedt wnanner dit de basische kleur aanneemt:

Is dat dan zoutopl + natronloog. + O2? ik snap eigelijk niet hoe ik deze reactievergelijking moet maken.

Alsvast bedankt voor het helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] titratie

Ad. 1: Wat is een indirecte titratie?

Ad. 2: Terugtitratie kun je inderdaad toepassen als de reactie "langzaam" of anderszins "niet volledig" loopt, en het equivalentiepunt makkelijker vanaf de andere kant te vinden is.

Ad. 3: Wat is lakmoes? Hoe detecteert dat zuur/base?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] titratie

Een indirecte titratie is:

Indirecte titratie: zet stof A om in stof B mbv een reactie. Dan gewone titratie tussen B en C. Hiermee bepaal je de concentratie B, waaruit je A kan afleiden

lakmoes bepaalt of het een zuur of base is.

je gebruikt rook lakmoespapier wordt dit blauw dan is het zuur

gebruik je blauw lakmoespapier en wordt dit rood dan is het base,,

Berichten: 94

Re: [scheikunde] titratie

Lakmoes kan in het laboratorium als indicator van zuurgraad of alkaliniteit worden gebruikt. In een zure oplossing, bij een hoge concentratie H+-ionen verandert de kleur van lakmoes in rood (pH < 4.5), en in een basische oplossing, bij een hoge concentratie OH--ionen (pH > 8) verandert de kleur in blauw.
Je conclusie over de kleur wat lakmoespapier betreft is fout. Zie hierboven.

Andere vraag: Wat kan je boven de oplossing verwachten? Wat denk je dat er gevormd wordt wat je kan meten met behulp van lakmoespapier?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] titratie

wordt er dan ammoniumgas gevormt?

Berichten: 94

Re: [scheikunde] titratie

Ja! Ammoniakgas voor de netheid :)

Op het lakmoespapiertje zit water, hoe reageert dat met ammoniakgas? (NH3 + H2O -> ?)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] titratie

? = NH4+ ?

Berichten: 94

Re: [scheikunde] titratie

NH3 + H2O -> NH4+ + xxxx

Wat mis je nog in die reactievergelijking?

Reageer