[scheikunde] Oplossen in zoutzuur.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Oplossen in zoutzuur.

Ik had ff 2 vraagjes,

Lost zilver op in zoutzuur??

en

Lost calcium op in zoutzuur??

En kan iemand dat ook uitleggen??

Berichten: 74

Re: [scheikunde] Oplossen in zoutzuur.

Volgens mij moet je het in de hoek van de redox-reactie zoeken.

In de rubriek Huiswerk & Toesten worden in de regel geen kant-en-klare antwoorden gegeven.
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Oplossen in zoutzuur.

Calcium is een onedel metaal en zal met zoutzuur oplossen, waarbij H2-gas vrijkomt.

Zilver lost niet op in zoutzuur. Voor oplossen van metalen is het handig dat de metaalionen die erbij vrijkomen geen neerslag vormen met het anion van het zuur.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Het huiswerkforum is er niet voor bedoeld om te laten zien dat iemand anders de vraag wel kan beantwoorden. Wil je de volgende keer meehelpen door de vraagsteller zelf het antwoord te laten vinden, zoals SheldonCooper deed?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 91

Re: [scheikunde] Oplossen in zoutzuur.

Als je zilver wil oplossen moet je Salpeterzuur gebruiken daar lost het wel in op.

Berichten: 74

Re: [scheikunde] Oplossen in zoutzuur.

Als je zilver wil oplossen moet je Salpeterzuur gebruiken daar lost het wel in op.
Het is geen vraag met een praktisch motief, d.w.z. dat 'weet.geen.naam' niet van plan is om daadwerklijk zilver en calcium op te lossen.

Hij wil alleen weten of het oplost en dan waarom dat wel/niet zo is.
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Oplossen in zoutzuur.

okee, dankje,

ik snapte het niet

Reageer