Springen naar inhoud

van waar komt die CO2

• Log in om te kunnen reageren

lang91

lang91

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2010 - 22:24

Beste,

in een labozitting hebben we uit azijnzuur en isoamylalcohol banaanolie (isoamylacetaat) gemaakt volgens een fischer verestering. dus alles een uurtje laten refluxen, laten afkoelen, alles in een scheitrechter, de kolf nog eens vlug spoelen met water, en dan die scheitrechter schudden, en af en toe de CO2 laten ontsnappen.
van waar komt die CO2?

ik veronderstel dat het de reagentia niet verder reageren, door een te lage temp. plus deze vormen geen CO2. door water toe te voegen zie ik ook geen CO2 ontstaan. m.a.w. ik zou niet weten van waar die CO2 komt.

kan iemand me helpen?

noot: ik kan me niet herinneren dat ik CO2 heb horen ontsnappen, zien zal ik zeker niet doen en ruiken even min.

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 01 december 2010 - 15:47

Heb je tijdens je proef natriumbicarbonaat (Na2CO3, sorry voor het ontbreken sub-superscript) toegevoegd om de boel te neutraliseren? Want tijdens deze verestering maak je gebruik van zwavelzuur als katalysator. Als je dan natriumbicarbonaat toevoegt ter neutralisatie, vormt er zich onstabiel H2CO3, waaruit water en jawel CO2 ontstaat. :)

lang91

lang91

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2010 - 18:31

nee, er is nog geen NaHCO3 toegevoegd, dat is pas de volgende stap in de werkwijze.

Ozdorp

Ozdorp

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2010 - 00:49

Ik heb zoiezo als ik met een scheitrechter werk dat ontluchten nodig is, bijvoorbeeld met MTBE en water. Zoiezo bij de eerste ontluchting komt er druk vrij.
Kan het niet gewoon zo zijn dat:
Doordat de lagen door elkaar heen diffunderen, ze in principe elkaar verdunnen en de moleculen daardoor verder uit elkaar komen (dus een kleine volumeverandering) en daardoor simpelweg de lucht in de scheitrechter samengedrukt wordt?

Veranderd door Ozdorp, 12 december 2010 - 00:49

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 12 december 2010 - 10:28

Als je begint zit er alleen lucht boven het mengsel waarna als je schudt de vloeistoffen in het mengsel verdampen en de totaal druk boven de 1 atm uitkomt.
Na een paar keer schudden en ontluchten heeft zich een evenwicht ingesteld en hoef je niet meer te ontluchten.

Veranderd door Gerard, 12 december 2010 - 10:29

lang91

lang91

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2010 - 10:31

dus als ik het goed begrijp dan is er niet echt spraken van een CO2 vorming, maar is ontluchten enkel noodzakelijk voor de eventuele overdruk te neutraliseren.

van harte bedankt

NineEleven_CF

NineEleven_CF

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2010 - 15:28

die overdruk kan ook gevormd worden door de CO2 natuurlijk

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2010 - 21:36

Maar er vormt geen CO2, dus die overdruk wordt daar niet door veroorzaakt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures