Springen naar inhoud

Electroplating met goud

• Log in om te kunnen reageren

JoJo77

JoJo77

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2010 - 22:52

Het lijkt me leuk om zelf wat te doen met electroplating. Electroplating is dingen zoals verzinken, verzilveren, vergulden etc met elektriciteit. Veel van ons hebben dit proefje vast op de middelbare school gedaan :D

Ik heb een mooie beschrijving gevonden die ook lijkt op wat ik op de middelbare school heb gedaan, namelijk op deze site:
http://www.ehow.com/...troplating.html

Mijn einddoel is om dit met goud te doen. Dat ik bijvoorbeeld een muntje kan nemen en dan een laagje goud er op laat neerslaan.

Aangezien goud vrij kostbaar is wil ik graag eerst beginnen met iets te verzinken om het even gedaan te hebben. Dit zal vast wel goed gaan maar toch zit ik met wat onduidelijkheden

Het object wat ik wil coaten fungeert als kathode. Ik heb in meerdere beschrijvingen gevonden dat de anode van het zelfde materiaal moet zijn als coating. Dus als ik iets wil verzinken moet de anode van zink zijn en als ik iets wil vergulden moet de anode van goud zijn.

Is dit per se nodig? Of is het ook mogelijk om het te vervangen met een ander metaal? Ik zie niet helemaal wat precies de reden is om hetzelfde metaal als anode te hebben, liever gebruik ik een ander metaal dan goud als anode.
Ik wil dit dan met een chloride zout gaan uitvoeren. Het metaal slaat neer op de anode, de chloride slaat dan neer op de anode toch?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2010 - 10:40

Neen de anode hoeft niet dezelfde stof te zijn.
Dat is wel van belang als je grote producties maakt en dus wilt dat je bad steeds dezelfde samenstelling houdt; er zal dan steeds net zoveel van je anode oplossen als er neerslaat aan de kathode.
Voor proefjes is het dus niet nodig. Bij vergulden is het zelfs niet gebruikelijk dat je gouden anodes gebruikt.

Verzinken is iets moeilijker dan bijvoorbeeld verkoperen... dus kun je makkelijk doen met bijvoorbeeld kopersulfaat en koperen installatiedraad als anode.

Je moet ZEKER geen chlorides als zout nemen, die geven altijd een beetje chloor aan de anode.. NIET gewenst. Sulfaten zijn altijd goed.

Edit: typo's

Veranderd door Echtepino, 01 december 2010 - 10:42

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures