Springen naar inhoud

Wassen met petroleumether

• Log in om te kunnen reageren

Nel.

Nel.

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2010 - 17:38

Goedemiddag,

Voor ons profielwerkstuk voor scheikunde (VWO 6) gaan wij de hoeveelheid lecithine in pistachenoten bepalen. Wij hebben al een soortgelijke proef op internet gevonden, echter, bij deze proef werd de hoeveelheid lecithine in geslachtsorganen van schelpdieren bepaald en bovendien was de proef in het Engels beschreven.

Anyway, wij gaan dus eerst de nootjes malen en deze vervolgens eerst met alcohol koken en daarna het alcohol afgieten, zodat we een vloeistof en een 'prutje' overhouden. Het afgietsel bewaren we eerst, en bij het prutje doen we alcohol-ethermix en dit gaan we weer koken. Vervolgens gieten we het weer af en bewaren we het afgietsel en het prutje. Als laatste doen we ether bij het prutje en gaan we dit geheel weer koken. Na het koken gieten we de ether weer af in een bekerglas o.i.d. Dan gieten we alle afgietsels bij elkaar, want als het goed is zitten hier nu de vetzuren in. We laten dit geheel dan verdampen, zodat we slechts het vet overhouden. Dan gaan we dit vet (of olie?) verzepen met alcoholische KOH. Na het verzepen voegen we HCl-opl. bij het mengsel, zodat het mengsel geneutraliseerd wordt. Dan moeten we dit mengsel wassen met petroleum-ether.

Maar mijn vraag is nu: hoe was je het met petroleum-ether?

En ik heb nog een vraag over 'normality'. Ik ben namelijk gewend om met molariteit enzo te werken, maar in het Engelse verslag gebruiken ze N i.p.v. M. Op een gegeven moment moeten we namelijk gaan titreren met een N/50 trimethylamine oplossing, maar kan iemand mij vertellen wat dan de molariteit van deze oplossing is?

Alvast bedankt.

Veranderd door Nel., 01 december 2010 - 19:10

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Breakdown_CF

Breakdown_CF

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2010 - 11:48

Ik heb op mijn vorige stage heel veel gewerkt met Petroleum-ether.
Maar daar gebruikten we het onder andere voor het doorspoelen en ontvetten van apparaten, want petroleum-ether heeft een ontvettende werking dus ik denk (weet het niet zeker) dat je wanneer je iets in petroleum-ether zet en dan bijvoorbeeld in een trilbad dat je het op die manier goed kan wassen.
Maar ik ken het je niet met zekerheid vertellen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3332 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 december 2010 - 19:30

Normaliteit is de eenheid die men vroeger aanging. Normaal gaat uit van het (gewenste) active deel van de stof terwijl molariteit uit gaat van de molmassa.

Als voorbeeld 1M HCl is gelijk aan 1N HCl. Dit komt doordat je 1 proton en 1 chloor ion krijg per molecuul dat opgelost is. Dat is dus redelijk simpel. Bij zwavelzuur wordt het lastiger, daarbij is 1M zwavelzuur 2 N zwavelzuur als je uit gaat van het zuur deel. Dat komt natuurlijk omdat het H2SO4 is.

Lecithine is eigenlijk flink lipofiel. Ik denk dat het misschien makkelijker zal zijn als je eerst met petroleum ether de olie en andere lipofiele stoffen ga extraheren en dan een degumming stap uit ga voeren. Zo wordt lecithine in de industrie verweiderd en na een beetje opzuiveren los verkocht voor veel geld.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Nel.

Nel.

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2010 - 15:48

Okť, dank jullie wel.

Maar mijn vraag is meer hoe moet je het 'wassen' met petroleum ether?

Dit is wat er in het Engelse verslag staat van een wetenschapper:
'The hydrolysates were neutralized by the addition of hydrochloric acid, washed several times with petroleum ether.'

Wat voor glaswerk/materiaal gebruik je dan eigenlijk?

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2010 - 15:56

Scheitrechter.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures