Springen naar inhoud

Watervij

• Log in om te kunnen reageren

peterp_CF

peterp_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2010 - 22:13

Hoi allen,

Ik wil een vochtige poeder substantie die op te lossen is in verdunner zoals methyl ethyl ketone watervrij maken voor ik hem oplos.... of na het oplossen de vedunners met de substantie erin volledig watervrij maken.

Zolang er maar geen water meer inzit als ik de chemicaliŽn heb met daarin de poeder substantie

Thanx!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Breakdown_CF

Breakdown_CF

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2010 - 11:42

Je kan hem niet gewoon makkelijk in een stoof gooien op bijvoorbeeld 150 graden?
Lijkt mij te voor de hand liggend?

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2010 - 16:21

als je het oplost, kan je het geheel drogen met bijvoorbeeld Magnesiumsulfaat (watervrij) en dan filtereren

peterp_CF

peterp_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2010 - 17:41

Magnesiumsulfaat is inderdaad geen slecht plan heb ik dus ook gedaan maar schijn hem daarmee toch niet helemaal watervrij te krijgen

makkelijk op een stoof gooien moet je even nader uitleggen als je wil die vat ik niet helemaal

vloeibaar koken heb ik gedaan maar het water word en niet zichtbaar door en doorkoken is ook geen optie omdat ik dan de boel aanbrand

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 02 december 2010 - 17:50

Wat is die vochtige poedersubstantie? mineraal, organisch reactief in bepaalde opzichten?
De eigenschappen van het poeder bepalen hoe je het watervrij kunt krijgen.

peterp_CF

peterp_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2010 - 18:42

Het is een HCL Zout met een smeltpunt van ongeveer 220 graden

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2010 - 21:48

Je mag best wat omschrijvender zijn. Een HCl-zout kan op praktisch alle amines; pyridines, primair, secundair, tertiair.

Coevaporatie met tolueen wil nog wel eens werken. Gewoon 10 keer zoveel tolueen als stof nemen, oplossen en aan de rotavap bij 40 įC en flink vacuŁm. Paar keer herhalen.

Waarom is het zo essentiŽel om het water er uit te krijgen?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2010 - 11:52

Het is een HCL Zout met een smeltpunt van ongeveer 220 graden

Hmmm... bepaalde toepassing?? [STKM]

Hoe dan ook, het zal wel om een organische stof gaan met een amine groep die geprotoneerd is, vandaar het HCl-zout. Dergelijke stoffen zou ik niet in een stoof leggen op 150 graden of zo, dan kan de stof ontleden.

Voordat ik verder wil helpen wil ik eerst wel wat meer info over welk "HCl-zout" het hier gaat. Ik heb nl. een donkerbruin (of is het donkerblauw [KOUD] ?) vermoeden in welke richting we het moeten zoeken. Ik hoop dat peterp het tegendeel laat zien.

Veranderd door woelen, 03 december 2010 - 11:56

peterp_CF

peterp_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2010 - 22:48

Moet zelf ook nog even wachten op de uitslag van het lab om te weten wat het precies is we hebben er niet alle ionformatie bij gehad anders was het zo makkelijk..

maar inderdaad magnesiumsulvaat heeft naar herhaaldelijk toevoegen en filteren toch wel geholpen

thanx hllaan!
en de rest uiteraard

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2010 - 15:44

Je kan je poeder allicht wel droog krijgen in een vacuŁm exsiccator over P2O5, en dat gedurende enkele dagen. Dit droogt zelfs de meest hygroscopische stoffen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures