paracetamol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

paracetamol

Ik moet een profielwerkstuk maken over paracetamol. Ik ga een drankje creëren met de werking van paracetamol, maar met een drop smaakje.

Er zitten in paracetamol voornamelijk 2 stoffen: 4-aminofenol en azijnzuuranhydride. Maar ik kan nergens echt goede informatie over deze 2 stoffen vinden.

Kan iemand mij hiermee helpen alsjeblieft?

Re: paracetamol

Paracetamol is een stof nl. N-(4-hydroxyphenyl)acetamide.

Je gebruikt een medicijn alleen zoals in de bijsluiter staat beschreven en met inachtneming van de indicaties en contra-indicaties.

Ik zou geen drankje gaan creeren met een medicijn, je hebt geen idee wat er gaat gebeuren als je het gaat gebruiken.

In de industrie gaan jarenlange studies vooraf aan toelating van medicijnen niet aan beginnen. [!]

Aanvulling:

Maak alsjeblieft geen smakelijk drankje van een medicijn, als een kind er van gaat snoepen krijgt het heel makkelijk een dodelijke hoeveelheid binnen.

Berichten: 654

Re: paracetamol

p-aminofenol en azijnzuuranhydride zitten niet in paracetamol. Deze twee stoffen reageren tot paracetamol. Ik zit verder niet in wat dit te maken heeft met een smaak. Men neme paracetamol, doe er wat ammoniumchloride (salmiak) bij en je bent al een eind op weg. En dan moet het allemaal wel food grade zijn natuurlijk, je neemt liever geen hap besmet laboratoriumstofje.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: paracetamol

Zou je de smaak ook kunnen beinvloeden door p-aminofenol te veresteren met een ander zuur? Dit zou toch niet ten koste moeten gaan van de werking, aangezien die zuurgroep er toch afknakt bij metabolisme. Zou je het niet met arachidonzuur kunnen veresteren om zo meteen de werkzame stof te krijgen? Of is dit te simpel gedacht en/of nadelig of gewoon ronduit smerig om op te eten? :P

Berichten: 14

Re: paracetamol

4-aminofenol is een bijproduct (verwante stof) van paracetamol. Mag overigens niet veel van inzitten in een tablet!

Ik zou ook adviseren om NIET te gaan spelen met famaceutische producten.

Berichten: 7

Re: paracetamol

Vind je leraar het ok dat je dit als profielwerkstuk wilt gaan doen? Of hebben jullie hier afspraken over gemaakt?? Mijn leraren wijzen er ook nogal eens op dat farmaceutische producten niet iets zijn om zomaar mee te klooien. Vooral niet een alleenstaand project door een scholier. Als je het één keer maakt, lijkt het me sterk dat ´een kind het drinkt´ zoals Gerard zegt, ik neem aan dat je het eenmalig zou maken. Maar toch lijkt het me iets waarmee je niet wilt experimenteren.

Of heeft je leraar inmiddels al rood licht gegeven?

Reageer