Springen naar inhoud

[scheikunde] Eurochemie koper

• Log in om te kunnen reageren

ultiprosan

ultiprosan

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2010 - 10:28

Hey,

Wij zijn op school bezig met een PO, waarbij wij zelf een practicum moeten opzetten om het kopergehalte in euromunten (1 centmunten) te bepalen.

Wij hadden als eerste werkwijze de volgende;
- Euromunten oplossen in 50ml 4M HNO3.
- Resultaat filtreren.
- Bij het filtraat 50 ml 4M NaOH toegevoegd.
- Er onstond een bruine drap in plaats een verwachte blauwe neerslag.

Wij vermoeden dat dit komt doordat we geen rekening hebben gehouden met de chroom en ijzer die aanwezig zijn in de euromunten.

Nu hebben wij alvast niet oplossingen gemaakt in dezelfde HNO3 hoeveelheid, maar kunnen pas a.s. maandag ermee verder werken i.v.m. het afwezig zijn van de TOA. Wij hebben echter dan nog maar 5 dagen om de proef goed uit te voeren. Daarna sluit het lab voor ons.

Wij weten niet echt hoe we verder moeten nu.
Wij hebben gedacht aan een colorimeter. Maar we moeten eerst een methode zien te bedenken om alleen de koper over te houden o.i.d.

Wie kan ons op weg helpen? Wij zien door de bomen het bos nu niet meer. :(

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2010 - 14:16

Die munten zijn toch slechts verkoperd ijzer? Of is dat juist de bedoeling?
Hint: welk zuur lost wel het ijzer(staal) op maar niet het koper?
Wel eerst doorknippen die munt anders gebeurt er niets.

Veranderd door Echtepino, 02 december 2010 - 14:19

ultiprosan

ultiprosan

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 14:40

Bedankt voor je reactie. :)

De munten zijn als het goed is inderdaad een laag staal met daarover een laagje koper. Wij willen bepalen hoeveel koper er daadwerkelijk in zit.

Ik heb mijn BINAS op dit moment niet bij me dus kan wat lastig zoeken, maar ik had het mijn groepsgenoot geSMSt die bij ons min of meer alles bedenkt (want mijn zuren/basen kennis en die van redox mankeert nog behoorlijk wat aan), zei dat ie niet wist welk zuur bedoeld werd nu.

Maar om het staal op te kunnen lossen moet toch eerst het koper eraf, of denk ik hier verkeerd?
En weetje een manier het zuur te vinden buiten binas om? Want ik wil eigenlijk vanmiddag de proef verder opzetten zodat we van de week nog snel kunnen proberen de proef goed uit te voeren, en alles op het laatste moment werkt niet geweldig blijkt steeds weer. :P

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2010 - 09:15

Maar om het staal op te kunnen lossen moet toch eerst het koper eraf, of denk ik hier verkeerd?

Hint 2: Zie laatste zin van Hint 1

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures