Springen naar inhoud

uv-vis

• Log in om te kunnen reageren

Redux

Redux

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2010 - 10:39

ik ga kijken hoeveel suiker er in chocolade zit. Daarvoor gebruiken we uv-vis spectrometrie.
Weet iemand welke golflengtes we moeten gebruiken om te meten?
Het gaat om sucrose, fructose ,glucose en lactose.
En hoe groot is de hoeveelheid vloeistof die als monster in het uv-vis apperaat gaat?

Alvast bedankt.

[|:-)]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 03 december 2010 - 13:37

Ik zou gewoon een vol absorptiespectrum van de verschillende stoffen opnemen... dan kun je vanzelf zien hoe de beste golflengtes van elkaar zitten.

Overigens twijfel ik sterk dat je sucrose/fructose/glucose/lactose van elkaar kunt onderscheiden met een UV/VIS...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Machiavelic

Machiavelic

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2010 - 14:27

En hoe groot is de hoeveelheid vloeistof die als monster in het uv-vis apperaat gaat?

Meestal is dat 1~3 ml, de hoeveelheid is trouwens niet van belang, maar wel de weglengte die het licht door de cuvet moet afleggen.

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 13:18

Voor zover ik weet zijn enkelvoudige suikers niet of nauwelijks te bepalen met UV-VIS. Overigens de organische stoffen in de chocola die wel absorberen in het UV zullen meer dan waarschijnlijk de eventuele suikerrespons maskeren, vrees ik.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures