[scheikunde] Dunnelaagchromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Dunnelaagchromatografie

Hallo, wij zijn bezig met ons profielwerkstuk en maken gebruik van dunnelaagchromatografie. We hebben aspirine opgelost in methanol, salicylzuur opgelost in methanol en twee extracties van moerasspirea in ethanol aangebracht op de DLC-plaat. We hebben als loopvloeistof een mengsel van ether en ethylacetaat gebruikt in de verhouding 1:2.

We hebben de chromatogram onder UV-licht bekeken en de retentiewaarden van alle aangebrachte stoffen zijn het zelfde, alleen kleuren de extracties van moerasspirea rood en de rest blauw. Weet iemand hoe dit kan komen? Als het goed is zou er wel salicylzuur in moerasspirea zitten. Maakt het kleurverschil uit voor het aantonen van salicylzuur in moerasspirea?

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Dunnelaagchromatografie

Nee, ik denk het niet. Het gaat toch alleen om de vertraging van je component, niet om de aanwezigheid van een kleur?

Dat overal dezelfde retentie is, is denk ik logisch. De aspirine (acetylsalicylzuur) valt waarschijnlijk uit elkaar, waarbij salicylzuur wordt gevormd... Ik weet het niet zeker, maar ik denk het wel.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Dunnelaagchromatografie

Ja wij verwachtten ook dezelfde retentie, alleen wij vragen ons af of de verschillende kleur ook nog invloed heeft op het antwoord. Aangezien geen leraar hier antwoord op kon geven!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Dunnelaagchromatografie

Ik twijfel. Immers, dezelfde stof geeft dezelfde kleur. Een andere kleur impliceert dat het een ander stofje is. Maar: je hebt wel dezelfde Rf waarde voor de component. De Rf-waarde is overigens niet 1 of nul? Dat zou dan inhouden dat je eluens niet geschikt is voor je component (maar dat zal wel niet).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Dunnelaagchromatografie

Nee, onze Rf-waarde is niet 1 of 0, de vloeistof heeft wel gelopen door de DLC-plaat. We snappen het zelf dus ook niet. want zoals je al zei: dezelfde stof zou dezelfde stof moeten geven.

Zou de salicylzuur misschien met een kleurstof hebben gereageerd? en zou een kleurstof geen invloed hebben op de Rf-waarde? Weet niet of dat dom klinkt, maar we weten geen andere reden..

Reageer