studiekeuze farmacie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

studiekeuze farmacie

Hallo,

Ik zit momenteel in mijn laatste jaar secundair onderwijs en doe wetenschappen met 6u wiskunde. Zoals vele medeleerlingen zit ik met de moeilijke vraag: wat wil ik voor mijn toekomst?

Ik heb al veel bronnen geraadpleegd en heb iets gevonden wat me interesseerde, namelijk farmaceutische wetenschappen. Maar ik twijfel nog want ik zit met nog enkele prangende vragen. Ik heb een lijstje gemaakt waar ik graag een antwoord op zou willen hebben.

- Van sommige mensen heb ik gehoord dat farmacie een even zware studie is als geneeskunde, klopt dit? Want dit schrikt me zeer fel af.

- Nu ik nog in het secundair onderwijs zit, moet ik al zeer hard leren om een 7/10 te halen op een toets van fysica, chemie of biologie. De leerstof op universitair vlak is nog veel meer, zou ik dit dan wel aankunnen als ik nu al zoveel moet leren?

- Is er echt zoveel leerstof waardoor je dag en nacht moet leren? Of heeft men ook nog tijd voor ontspanning en uitgaan? Want ik zou graag op kot willen gaan, maar niet alleen om te leren. Ik feest zeer graag en wil dus ook zeer zeker van het uitgaansleven proeven!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de zoektocht naar een antwoord ;)

Alvast bedankt!!!

Berichten: 654

Re: studiekeuze farmacie

Het is allemaal erg afhankelijk van wat jij wilt. Vind je het interessant, leuk en uitdagend? Of wil je het doen omdat het "moet"? In het eerste geval zal je er beduidend minder moeite mee gaan hebben dan als je ertoe gedwongen wordt. Of het even zwaar is als geneeskunde kan je zeker niet stellen, omdat het compleet andere studies zijn. Farmacie richt zich op de actie van stoffen in en op het lichaam en de daaraan gerelateerde kundes. Aangezien het universitair is zal het heus niet gemakkelijk zijn, maar of het moeilijk is, dat verschilt heel erg per persoon.

De leerstof op universitair niveau is inderdaad ook veel meer, maar veel meer opleidingsgerelateerd. Vakken als natuurkunde, chemie en biologie zal je zeker veel krijgen, gezien deze allemaal van groot belang zijn in de opleiding. Deze vakken overlappen elkaar ook heel veel.

Als laatste wil ik graag zeggen: ga niet studeren om te feesten. Feest als je tijd over hebt. IMHO is het erg zonde van je tijd c.q. geld om je studie te laten lopen voor feesten en drank. Zeker als je al veel moet leren om goede punten te behalen, lijkt mij feest niet de beste remedie om hogere cijfers te halen.

Berichten: 4

Re: studiekeuze farmacie

Hey!

Ik studeer Farmacie aan de VUB :) De leerstof is wel tamelijk veel maar niet dat je dag en nacht moet studeren.. je hebt genoeg tijd om nog uit te gaan ;) Doe ik ook trouwens :D je moet je eens kunnen ontspannen hé ;)

Een vergelijking met de geneeskunde is er zeker wel maar laat je daardoor zeker niet afschrikken! Met de wetenschappen wiskunde die je gevolgd hebt moet het zeker lukken.

Ook al moet je nu al hard leren is dat geen probleem voor volgend jaar, dan ben je het al gewoon voor volgend jaar. Want mensen die er bijna nooit iets voor moesten doen schrikken meestal als ze op de universiteit aankomen.

Neem eens een kijkje op de site van de VUB bijvoorbeeld en ga naar de opendeurdagen, dat is superfijn!

Alvast veel succes nog!

Reageer