Springen naar inhoud

[scheikunde] Invloed van de temperatuur op het evenwicht

• Log in om te kunnen reageren

Timmi

Timmi

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 17:05

Best mensen,

Ik heb een vraag mbt tot het verhogen van de temperatuur bij deze reactie:
N2 + O2 -><-2 NO

Volgens de theorie zou het evenwicht verschuiven naar de endotherme kant. Maar wat wordt er bedoeld met de endotherme kant.
Ik weet dat een endotherme reactie een reactie is waarbij energie in stoffen wordt opgeslagen. De energie wordt in het NO opgeslagen. Is rechts dan de endotherme kant?

Verder staat er in mij theorieboek:
Bij toevoeren van warmte verschuift een evenwicht naar de endotherme kant. Dat is de kant met het grootste aantal deeltjes.

Maar de endotherme kant heeft toch niet altijd meer deeltjes? In het bovenstaande geval staan er aan beide kanten twee deeltjes. Hoe zit dat?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt en mvg, Timmi
Ziende blind en horende doof dansen we naar het einde.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2010 - 22:48

Je begrip over de endotherme kant is juist: bij hoge temperatuur zal de endotherme reactie een beetje geholpen worden, dus schuift het evenwicht naar de "ongunstige" kant.

Die opmerking uit je boek haalt 2 zaken door de war. Als het aantal (gasvormige) deeltjes verschilt in een evenwichtsreactie zal een verhoging van de temperatuur bij gelijkblijvende druk het evenwicht laten verschuiven naar de kant met meer deeltjes. Dit komt door de toename van de entropie, die belangrijker wordt bij hoge temperaturen. Dit "entropie-effect" zal vaak een sterker effect zijn dan het "endotherme" effect!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures