Springen naar inhoud

gezichtsbedrog

• Log in om te kunnen reageren

eline**

eline**

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 11:04

Weet iemand de filosofie achter gezichtsbedrog?
Ik heb het nodig voor mijn profielwerkstuk,
maar ik kan er niet echt veel over vinden..
Weet iemand er wat meer vanaf of heeft iemand een goede site?

Alvast bedankt..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 13 december 2005 - 11:36

Kun je iets duidelijker zijn? Wat bedoel je met de filosofie achter gezichtsbedrog? Gezichtsbedrog is een combinatie van optica en hersenwerking.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

lordofthefields

lordofthefields

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 19:14

Bedoel je visueel gezichtsbedrog? Of gezichtsbedrog met betrekking tot het verkeerd intepeteren van zaken?

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 21:12

Er is daar ooit een beroemde proef gedaan die als volgt ging: Proefpersonen moesten naar een basketbalwedstrijd op video kijken en tellen hoeveel passen de witte truitjes aan elkaar gaven. midden in de video komt er een man verkleed als gorilla over het plein lopen. Hij komt erg duidelijk in beeld. Na afloop blijkt dat slechts 20% van de personen deze verklede gorilla gezien heeft.
Verklaring: Tijdens de evolutie hebben we ons leren focussen op bepaalde doelen (vb eten zoeken) irrelevante zaken voor het bereiken van dat doel negeren we.

Dit is een beroemde proef, alleen de naam van de onderzoeker ontsnapt me, maar moet zeker op het net te vinden zijn.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 14 december 2005 - 08:26

Die proef klinkt zeer bekend ja. Heb er ook ooit iets over gelezen. Ik weet nog wel dat het een onderzoek van Harvard was. De naam van de onderzoekers weet ik echter ook niet meer. Maar het gaat om aandachtsblindheid. Je bent ergens zeer sterk op gefocust en daarom mis je andere dingen.

--edit--
Het gaat om 50% die de gorrila niet gezien heeft (google)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 16:31

Die proef klinkt zeer bekend ja. Heb er ook ooit iets over gelezen. Ik weet nog wel dat het een onderzoek van Harvard was. De naam van de onderzoekers weet ik echter ook niet meer. Maar het gaat om aandachtsblindheid. Je bent ergens zeer sterk op gefocust en daarom mis je andere dingen.

--edit--
Het gaat om 50% die de gorrila niet gezien heeft (google)

Ik vermoed dat jullie de gorilla bedoelen uit 'Surprising Studies of Visual Awareness'
De DVD is via www.viscog.com te verkrijgen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 januari 2006 - 01:27

http://www.noteacces...Perceiving2.htm
Dit lijkt me wel een informatieve site over hoe hersenen met gezichtsvermogen omgaan. Ik kwam het tegen toen ik aan het zoeken was naar een experiment waarbij mensen moesten leven met een speciale bril op die het beeld op het netvlies ondersteboven zet. Dat lukte al na korte tijd vrij aardig. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures