Springen naar inhoud

[scheikunde] Massapercentage Stikstof in NH4+ bepalen

• Log in om te kunnen reageren

scheikundesukkel

scheikundesukkel

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 21:35

NH4++OH-<-> H2O+ NH3

Dit is de gegeven reactie vergelijking.
Nou is de vraag:
Bereken het massapercentage stikstof in het verstrekte monster, let op: Stikstof, N, en geen ammoniak NH3!

De gegevens die ik van NH4+ heb:
0.9474 gram
opgelost in 250 mL.

Nu heb ik geen idee hoe ik het massapercentage stikstof moet uitrekenen!
kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2010 - 21:43

Wat is massapercentage?
Wat is het massapercentage van een stof als je weet dat er 10 g van in een liter water zit?

En voor de zekerheid: heb je 0,9474 gram aan NH4+ gekregen die is opgelost in 250 mL? Of gaat het om 0,9474 gram NH3?

scheikundesukkel

scheikundesukkel

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 21:46

Ik heb 0.9474 gram NH4+ opgelost in 250 mL.
Maar klopt het dat als ik het massapercentage moet uitrekenen ik alleen de molmassa nodig heb,
Dat zou dan van stikstof 14.01 g/mol zijn,
en van NH4+ is dat 18.042 g/mol
en als ik dan die 14.01 deel door 18.042 en dan keer 100% doe, dat ik dan het massapercentage heb?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2010 - 21:52

Nee, dat klopt van geen kanten. 14,01/18,042 x 100 % is zo┬┤n 75-80 %. En er zit maar zo weinig opgelost...

Beantwoord nou eerst maar eens de vraag wat massapercentage is en ook de vraag die eronder staat.

Overigens snap ik nog steeds niet hoe je nou 0,9474 gram NH4+ kunt oplossen. Welke stof heb je nou precies opgelost?

En nog iets: welk massapercentage moet je nou uitrekenen? Dat van N in het watermonster dat je is verstrekt of dat in een of andere stof die je is verstrekt en die je zelf hebt afgewogen?

scheikundesukkel

scheikundesukkel

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 21:59

Een massapercentage is toch hoeveel procent van een stof bestaat uit de stof die je wilt weten?
En die tweede vraag snap ik niet, gram en liter zijn toch niet aan elkaar gelijk, dus hoe moet ik daar het massapercentage van uitrekenen?

Ik kan niet precies in de tekst vinden wat voor monster ik heb gekregen. maar in de inleiding van de titratie staat:
"Bij een terugtitratie wordt de in dit geval zuur reagerende NH4+ niet rechtstreeks met OH- getitreerd, maar wordt eerst een aantal mol OH- met een pipet toegevoegd."
er volgt dan nog wat tekst, en de enige reactievergelijking die je krijgt is deze:
NH4++OH-<-> H2O+ NH3

ik neem dus aan dat ik een monster NH4+ heb gekregen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2010 - 22:10

Een massapercentage van iets is de massa van dat iets ten opzichte van de massa van datgene waar het in zit. Ik verzin deze even ter plekke. Hij klopt wel maar is vast niet de officiŰle definitie.

Als er 125 g knikkers in 1 kg mengsel van knikkers en doperwten zit, dan is het massapercentage aan knikkers 12,5 %.

Jij vraagt dit:

Bereken het massapercentage stikstof in het verstrekte monster, let op: Stikstof, N, en geen ammoniak NH3!

De gegevens die ik van NH4+ heb:
0.9474 gram
opgelost in 250 mL.

Zoals je de vraag stelt suggereer je dat je het massapercentage aan N moet weten in de oplossing die 0,9474 gram NH4+ in 250 ml bevat. (Trouwens: water, neem ik zomaar aan. Is dat zo?)
Bij dit soort verdunde oplossingen mag je ervan uitgaan dat 1 L gelijk is aan 1 kg.
1 massaprocent is dan 10 g per liter.
Jij hebt 0,9474 g aan NH4+ in 250 ml. Hoeveel g NH4+ is dat per liter?

Dan moet je nog bepalen (met molmassa┬┤s) hoeveel g N er in 1 L zit.
Daaruit volgt je massapercentage aan N.

Uit je laatste reactie krijg ik het gevoel dat je het massapercentage aan N in NH4+ moet geven. Maar daar vraag je niet naar... 8-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures