Springen naar inhoud

N-Bepaling

• Log in om te kunnen reageren

Nightshade

Nightshade

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2010 - 21:59

Ik ben nu bezig met mijn verslag voor een titratie. We hebben het massapercentage van stikstof in een ammoniumzout moeten bepalen door middel van een terugtitratie. Eerst moest je jouw monster laten reageren met een overmaat natronloog en vervolgens deze overmaat bepalen met een terugtitratie met zoutzuur.
Door de berekening ben ik erachter gekomen dat dit ammoniumzout ammoniumsulfaat is. Nu moeten we ook een aantal vragen beantwoorden en met deze vraag heb ik een probleem:

Wat zou het probleem zijn als we ammoniumcarbonaat als ammoniumzout gebruikt zouden hebben?

Ik zie het probleem niet.. Je zou het ammoniumcarbonaat eerst moeten laten reageren met een overmaat aan zoutzuur, maar volgensmij kun je dit ook terugtitreren met bijvoorbeeld natronloog? Of denk ik nu helemaal verkeerd..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 09 december 2010 - 22:50

Schrijf de reactievergelijking van ammoniumcarbonaat met zoutzuur eens op.

Nightshade

Nightshade

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2010 - 23:02

CO32- + 2H+  CO2 + H2O

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 09 december 2010 - 23:14

En welk effect heeft dit op de hoeveelheid verbruikt HCL in je terugtitratie?

Nightshade

Nightshade

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2010 - 23:16

Oh wacht, ik zie het al volgensmij. Was verkeerd aan het denken. Je voegt in het begin gewoon de overmaat natronloog toe.
Daarna wil je deze overmaat terugtitreren met zoutzuur, maar nu gaat dit dus reageren met de OH- maar ook met het carbonaat en kom je dus op een te grote waarde uit.

Veranderd door Nightshade, 09 december 2010 - 23:17

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures