[Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 71

[Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Na wat surfen op het net ben ik reeds enkele oefeningen tegengekomen waarbij men de noemer wortelvrij moet maken terwijl deze een variabele bevat, zoals bv:

Afbeelding

De uitwerking doet men dan als volgt:

Afbeelding

Nu, dit begrijp ik niet goed aangezien in de originele formule x niet gelijk mag zijn aan :roll: 3, maar bij de "vereenvoudiging" valt er dan toch nóg een oplossing weg, namelijk x = - :D 3?

Is dit dan wel gelijk?? :D

bron: link en ook link2

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

x = -[wortel]3 wordt hierdoor weliswaar een nulpunt van de noemer, maar ook van de teller. In de limiet heffen ze elkaar dus op en krijg je een eindige waarde (namelijk de functiewaarde van de oorspronkelijke functie).

In dat punt zelf je geen functiewaarde, we spreken ook wel van een perforatie: het betreft dus de oorspronkelijke functie met een 'gaatje' in x = -[wortel]3. Je hebt dus gelijk dat ze niet identiek zijn.

Vergelijk met de functies f(x) = x en g(x) = x^2/x.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Maw: Als er sprake is van een functie is deze handelwijze niet correct!

Berichten: 71

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Kan bovenstaande formule dan nog beschouwd worden als iets anders dan een functie van x, waarbij de gegeven werkwijze wél correct is? (naar aanleiding van wat Safe zegt)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Het rationaliseren van teller of noemer gebeurt wel bij het bepalen van limieten, om onbepaaldheden te omzeilen enz.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Maar bij het bepalen van limieten kijk je 'tenslotte' naar de (kleine) omgeving die je beschouwt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Je moet de kritiek niet al te zwaar opvatten maar meer als ... 'puntjes op de i'.

In link2 staat een vb e) (1-√(1+x))/(1+√(1+x))=(2√(1+x)-x-2)/x.

Links mag x=0 zijn maar rechts niet.

Je moet hier x ook niet zien als een variabele maar als een 'onbenoemd' getal.

Berichten: 71

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Dus, als ik jullie goed begrijp geven dergelijke formules in de limiet wél hetzelfde resultaat (omdat je namelijk een omgeving bekijkt, en niet het punt zelf) maar zijn ze strict genomen niet gelijk en hoort daar dus geen gelijkheidsteken tussen?

Maar wat je bedoelt met onbenoemd getal vs variabele, Safe, begrijp ik toch niet goed. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Dus, als ik jullie goed begrijp geven dergelijke formules in de limiet wél hetzelfde resultaat (omdat je namelijk een omgeving bekijkt, en niet het punt zelf) maar zijn ze strict genomen niet gelijk en hoort daar dus geen gelijkheidsteken tussen?
Het ligt eraan wat je bedoelt met die gelijkheid, ttz hoe je de uitdrukkingen beschouwt. Zoals al eerder gezegd zijn ze als functies niet hetzelfde, hun domein is namelijk verschillend (bij de tweede vervalt een punt uit het domein).

Berichten: 71

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Inderdaad, dat begrijp ik. Maar als je dan met de limiet in 'het punt x' zou werken, moet daar dan niet (bij afspraak) de afkorting "lim" voor staan? Of bedoel je iets anders?

Als je aan mij zou vragen wat die formules voorstellen zoals ze daar staan, dan zou ik meteen zeggen "dat zijn functies van x"..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Wat ik bedoelde is dat dit 'truukje' (het vermenigvuldigen met toegevoegde uitdrukkingen om te rationaliseren) *onder andere* wordt toegepast bij het bepalen van limieten - daarmee stelt jouw opgave natuurlijk nog geen limiet voor. Als het dat wel was dan moet er inderdaad, zoals je zelf aangeef, lim(x->...) bij!

Berichten: 71

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Ok, bedankt voor de uitleg! :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Toegevoegde tweetermen met een variabele

Graag gedaan.

Reageer