[scheikunde] Zuurkool

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 20

[scheikunde] Zuurkool

Hallo,

Voor een scheikudnde PO moest ik een titratie uitvoeren met zuurkool. De titratie ging helemaal goed maar nu de uitwerking nog.

De vragen zijn:

1. Bereken het massa% melkzuur in een pak van 500 gram zuurkool

2. Melkzuur is een zwak zuur. Is dat te merken tijdens de uitvoering van je experiment.

3. Is de uitkomst van je experiment de correcte waarde of niet?

Uitkomsten titratie:

1. 3.09mL

2. 3.09mL

3. 3.06mL

4. 3.17mL

Volgens mijn leraar mag het maar 1% van elkaar verschillen dus schrap ik de 4e. Dat maakt het gemiddelde: 3.08mL NaOH

NaOH = 0.112M

Er was 500 gram zuurkool en er is 1L gedestilleerd water toegevoegd. Daarna goed geroerd.

Vervolgens is er 50 mL van die vloeistof bij 200 mL gedestilleerd water toegevoegd.

Dat maakt het een 20% verdunde oplossing?

Wat ik nu heb:

reactievergelijking:

(zuurkool? + H2O) + NaOH --> C3H6O3

Ik heb geen idee wat de molecuulformule van zuurkool is. Waardoor ik hier dus al vast zit. Kan iemand me helpen met die formule?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zuurkool

Ik weet de molecuulformule van zuurkool ook niet... :oops:

Maar je hebt de zuurkool met water geroerd (geëxtraheerd heet dat).

Daarna heb je de zuurkool laten zitten en 50 ml oplossing (extract) genomen. Dan heb je toch niet de zuurkool getitreerd?

Met de extractie met water heb je het melkzuur van de zuurkool afgehaald. Die heb je getitreerd.

Je moet dus de formule van melkzuur opzoeken. ;)

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Zuurkool

Ok bedankt.

Dan is de molecuulformule dus helemaal fout. Heb het net opgezocht en melkzuur is C3H6O3

Dus dan kom je op:

C3H6O3 + H2O --> ???

Ik heb geen idee wat er dan uitkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuurkool

Zo helemaal niets. Je doet nu namelijk alsof je met water getitreerd hebt. Als ik zeg dat melkzuur in totaal 1 proton kan verliezen, kun je dan de reactievergelijking met OH- opstellen?

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Zuurkool

je moet niet de laatste schrappen maar eerst alles uitrekenen. het gaat om 1% verschil in het gehalte melkzuur

dat verschil bereken je door:

(gehalte melkzuur-gemiddelde gehalte allevier de bepalingen)

--------------------------------------------------------------------------X 100%

gemiddelde gehalte allevier de bepalingen

hierna zou ik pas kijken wat de uitschieter is en beredeneren wat daar fout gegaan zou kunnen zijn.

het gedestileerde water wat je aan de 50 ml toegevoegd hebt hoef je volgens mij niet mee te berekenen je hebt 50 ml gepakt van de liter die je aan de kool hebt toegevoegd en die bevat dus een gedeelte van het totaal.

maar met de juiste formule hoef je dat dus helemaal niet mee te rekenen.

Weet je hoe je het moet berekenen?

en vooral op de significantie van je getallen letten.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Zuurkool

C3H6O3 + NaOH --> C3H5O3 + Na+ + OH-

Hier kom ik nu op maar ook dit kan niet kloppen aangezien ik nu een H laat verdwijnen. Kan iemand uitleggen hoe het wel moet?

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Zuurkool

mischien vind dat H-tje de OH wel aardig...

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Zuurkool

Dus dan moet het zijn

C3H6O3 + NaOH --> C3H5O3 + Na+ + OH2-

Maar krijg je dan niet gewoon H2O??

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Zuurkool

lijkt me wel...

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Zuurkool

Maar fuzzwood zei dat het met OH- moest. Als ik er gewoon H2O van maak is er geen OH- meer en kloppen de ladingen toch niet meer?

Re: [scheikunde] Zuurkool

Uit Wiki:

In oplossing kan er een waterstofion (H+) van het -COOH (carbonzuur) afgaan en ontstaat het door mesomerie gestabiliseerde ion CH3-CHOH-COO- (lactaat).

Helpt dit? Je krijgt lactaat met water

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Zuurkool

En wat gebeurt er dan met de Na?? Of hoort die helemaal niet thuis in de reactievergelijking?

Re: [scheikunde] Zuurkool

NaOH -> Na++OH-

Na+ blijft gewoon als ion in oplossing.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Zuurkool

Dus de reactie wordt dan

C3H6O3 + NaOH --> C3H5O3 + Na+ + H2O

Het is of dat of ik snap er helemaal niks meer van 8-[

Re: [scheikunde] Zuurkool

Ladingen tellen, een lading te weinig aan de rechterkant. Volgens mij snap je het toch wel :D

C3H6O3 + NaOH --> C3H5O3- + Na+ + H2O

Als je super- en subscript gebruikt wordt het beter leesbaar :)

typo

Reageer