[scheikunde] acetylsalicylzuur in aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] acetylsalicylzuur in aspirine

Wat voor werkwijzes zijn er allemaal om door middel van titratie het gehalte van acetylsalicylzuur in aspirine te bepalen?

weeg een aspirinetablet af (2,29 gram)

voeg 10 ml H20 en 10 ml 1 M NaOH toe

kook het mengsel 10 minuten om het te hydroliseren

breng het over in een maatkolf van 100 ml en voeg H2O toe tot de maatstreep

Pipetteer 10 ml van de gehydrolyseerde oplossing in een erlenmeyer

Titreer dit met 0,1 M HCL. Gebruik FFT als indicator.

Het doel is: bepaal het percentage acetylsalicylzuur in het tablet.
Ik had deze methode al gevonden, alleen is dat 10 ml water in 10 minuten dan allang niet verdampt?

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur in aspirine

Dat maakt niet uit, de concentratie veranderd wel, maar de hoeveelheid stof niet, en die ga je juist bepalen.

Verder is het trouwens ook handig om eerst je titranten te stellen op kaliumwaterstofftalaat om zo precies de molariteit te weten.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur in aspirine

Ja, maar dan houd je echt alleen maar een vaste stof over he? Dat kun je niet titreren he.

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur in aspirine

Nee geen ja maar, als je het voorschrift netjes uitvoert dan zal dit werken want je bent niet de eerste die dit doet.

Als het wel zo was had je een ander voorschrift gehad.

PS. als je een voorschrift wil falsificeren dan moet je het exact uitvoeren en laten zien dat het niet klopt, dat is wetenschap.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur in aspirine

Waskraan schreef:

Ik had deze methode al gevonden, alleen is dat 10 ml water in 10 minuten dan allang niet verdampt?
het is overigens 20 ml en je moet het niet op standje 10 koken hè... zeg ik ook altijd tegen mijn vriendin, 100 graden is 100 graden, sneller gaat het niet.

Berichten: 365

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur in aspirine

er staat ook niet bij hoe je het moet koken...

hier nog een methode

Inleiding

Als men acetylsalicylzuur titreert met natronloog, dan wordt de vrije carboxylgroep getitreerd. Als er nog vrij salicylzuur of een ander vrij zuur aanwezig is in het monster, dan wordt dit bij de bepaling meegetitreerd. Men vindt hier dus het totale aantal mol zuur in het monster.

Vervolgens wordt een bekende hoeveelheid loog (overmaat) aan de getitreerde oplossing toegevoegd, waarbij na koken de ester verzeept wordt en het vrijgekomen azijnzuur reageert met de loog. De overmaat loog wordt bepaald door titratie met zoutzuur. Bij deze tweede bepaling wordt alleen het aantal mol acetylsalicylzuur bepaald. Door vergelijking van de eerste met de tweede titratie kan men dus ook het aantal mol vrije salicylzuur bepalen.

Benodigdheden

Natronloog {c(¬Na¬OH) = 0,1 mol.l-1}

Zoutzuur {c(HCl) = 0,1 mol.l-1}

geneutraliseerde ethanol

fenolrood-indikator

Stoperlenmeyer {300 ml}

Bolkoeler

Werkwijze

Weeg ca. 300 mg monster nauwkeurig af. Breng het monster in een stoperlenmeyer van 300 ml en los op in 20 ml geneutraliseerde ethanol. Voeg 3 druppels fenolrood-indikator toe

Titreer de oplossing met gestelde natronloog tot de kleuromslag.

Pipetteer nu 25 ml van de gestelde natronloog in de erlenmeyer. Voeg enkele kooksteentjes toe. Plaats de bolkoeler op de stoperlenmeyer en kook de vloeistof gedurende 15 minuten onder terugvloeien. Laat de erlenmeyer afkoelen tot kamertemperatuur.

Titreer de overmaat loog met gestelde zoutzuur tot de kleuromslag.

Voer de proef in duplo uit.

Opdrachten

1.Bereken het totale aantal mol zuur in het monster volgens de eerste methode.

2.Bereken het aantal mol aan acetylsalicylzuur volgens de tweede methode.

3.Bereken het aantal mol salicylzuur in het monster.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur in aspirine

Dank je voor deze andere methode.

Ik heb de methode uitgevoerd en na 10 minuten koken was er nog ietspietsie VASTE aspirine over, de rest is gewoon verdampt. Ik had het mengsel, die fijngemaakt asprinie, 10 ml water en 10 ml natriumhydroxide bevat, in een bekerglas gedaan. Vervolgens heb ik 't laten koken door middel van een gasbrander.

Wat nu?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur in aspirine

en geneutraliseerde ethanol? waarom in het bijzonder geneutraliseerde?

Reageer