[scheikunde] Botox

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Botox

Hallo Forum,

Ik heb een praktische opdracht gemaakt voor scheikunde havo over botox.

Ik heb het stuk terug gekregen en de leraar vindt het scheikundige gedeelte te mager. Maar er is hier zeer weinig over te vinden.

Misschien kunnen jullie mij antwoord geven op de volgende vragen.

1) Botox is een groot eiwit, maar wat voor eiwit is het precies? Tertiaire structuur of is het een quaternaire structuur. In een handboek voor docenten las ik dat botox een signaal eiwit is. Ik heb dit nagevraagd aan een revalidatiearts (ik werk als verpleegkundige in een revalidatiecentrum), maar hij vindt dat botox geen signaaleiwit is.

2)Botox bestaat uit NTNH eiwit, betekent dit hemagglutinne eiwit en hecht deze aan het celmembraam? En wat betekent dan HA eiwit en wat doet deze?

3) Er staat nergens beschreven hoe botox wordt gemaakt, dat zal denk ik wel een reden hebben, omdat het erg giftig is. Maar is verder geen structuurformule van botox of onder welke ph waardes of temperatuur ontstaat botuline toxine, dan heb ik in elk geval een stukje scheikunde in de opdracht.

4) kan iemand mij deze zin uitleggen. Botuline toxine bestaat uit het kerntoxine (150 kDA) en complexerende niet toxische eiwitten.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet, Annemiek :)

Re: Botox

Botox is een handelsnaam voor een groep van neurotoxinen.

Elk eiwit heeft een primaire, secundaire, tertiaire en quaternaire structuur.

Het toxine bestaat uit twee polypeptideketens, een 'zware keten' van 100 kd (kilodalton) die door een disulfidebinding gekoppeld is aan een lichte keten van 50 kd. De lichte keten is een enzym (zinkhoudend endopeptidase)

Botox wordt geproduceerd door de bacterie Clostridium botulinum.

Eiwitten worden hoogst zelden gesynthetiseerd maar bijna altijd in bioreactoren gevormd en daaruit geisoleerd.

Structuurformule?

Molaire massa 149.320 kDa g/mol ofwel 1 mol weegt bijna 150 kg