Probleem collimeren Newton

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Probleem collimeren Newton

Om te collimeren wil ik graag de befaamte zwarte stip op mijn spiegel zetten. Hiervoor moet ik de spiegel uit de kijkerbuis halen, alleen zijn de schroeven waarmee ik de spiegelhouder uit de buis kan halen aan de binnenzijde van de buis voorzien van moertjes, die (heel irritant) meedraaien wanneer ik de schroeven losdraai. En ik kan ze niet tegenhouden, omdat ze onderin de kijkerbuis zitten en mij armen te kort zijn!

Hoe ga ik dit oplossen? Ik wil namelijk toch een keer die spiegel eruithebben om evt. te reinigen en de collimatie wat soepeler te laten verlopen (gaat zo zwaar dat de stelbouten zowat kapotgaan)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Probleem collimeren Newton

Ik zie de buis niet helemaal voor me, maar als je moertjes los meedraaien heb je nog een veel groter probleem: Gesteld dat het je lukt om ze los te draaien, hoe krijg je ze weer vast?

En dat betekent dat er een andere weg MOET zijn om bij die moertjes te komen, hoe hebben ze de zaak anders in elkaar geschroefd?

En als je die weg niet ziet, is de enige oplossing om je eigen moersleutel te maken, een staaf of stok van voldoende lengte, met aan het uiteinde een gat waarin het moertje zo past dat het niet meer kan draaien, en tevens niet uit dat gat kan vallen, en waarmee het moertje met de vlakke kant parallel aan de buiswand tegen de buiswand gedrukt kan worden. Een soort lange dopsleutel dus, met de dop min of meer haaks op de sleutelarm. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Probleem collimeren Newton

Plaats anders even wat duidelijke, gedetailleerde foto's van je kijker op het forum. Maar je eigen gereedschaptool maken, is inderdaad ook een oplossing.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Probleem collimeren Newton

't Is al voor mekaar. Die schroeven waar ik het over had, waren alleen maar voor de houder van de spiegelhouder (volgt u mij nog?) Ik zat dus aan de verkeerde schroeven de pielen.... :roll:

Maar de stip staat erop, de uitlijning is gedaan, mijn telescoop is klaar voor de ultieme test!!!

Nu nog even wachten tot het weer er ook klaar voor is... :D

Berichten: 34

Re: Probleem collimeren Newton

dat goede weer zit er nog niet in, zo lijkt het hier in Zwolle. Zal bij je in deventer dus niet anders zijn.

Maar je hebt dus je veel besproken 130/900 newton, begrijp ik :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Probleem collimeren Newton

Mwa.. veelbesproken, valt wel mee. Maar ik heb hem inderdaad.

Ik hem dus inmiddels voorzichtig schoongemaakt, er zat ontzettend veel stof op wat ik met een zachte kwast heb weggeveegd. De spiegel zag er toen al weer zo strak uit dat ik er verder maar met mijn vingertjes vanaf gebleven ben!

Nu de spiegel er toch uit was heb ik precies in het midden een zwarte stip gezet (zeer handig bij het collimeren).

Zonder hoofdspiegel is de vangspiegel ook wat makkelijker te richten omdat je dan geen last hebt van verwarrende reflecties van de hoofdspiegel, dus dat heb ik ook meteen gedaan.

Hoofdspiegel gemonteerd, gecollimeerd dmv een fotorolletjes-doosje en de stip op de hoofdspiegel en klaar.

Het hele zaakje op mijn eq3 gezet (is toch een stuk steviger dan de eq2 die er bij zat en nu.....

MOET HET TOCH ECHT EEN KEERTJE HELDER WORDEN!!!! :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Probleem collimeren Newton

MOET HET TOCH ECHT EEN KEERTJE HELDER WORDEN!!!! :roll:
Ik heb vorige week mijn Newtonnetje gehaald, en ik heb hem ook nog niet buiten gehad, dus ik ben eerst................. :D

Afbeelding
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Probleem collimeren Newton

Mooi toetertje heb je daar! Is ie al gecollimeerd?

Zo niet... Dan mag ik eerst!!!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Probleem collimeren Newton

Roel schreef:Mooi toetertje heb je daar! Is ie al gecollimeerd?

Zo niet... Dan mag ik eerst!!!!


Ja, al gebeurd....... :roll: :P :P
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Probleem collimeren Newton

Ik snap iets niet.. Ik deed zojuist een stertest op Wega om te kijken of ik alles goed gecollimeerd heb. Maar ik zag iets wat ik niet begrijp. Een grote hap uit de concentrische cirkels, exact zoals op deze plaatjes:

Afbeelding

Wat hier de oorzaak van? In ieder geval niet obstructie door de focusseerbuis, want de hap blijft ook zichtbaar wanneer de focusser volledig uitgedraaid is.

Is dit normaal? (ik ken dit niet van mijn refractor)

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Probleem collimeren Newton

Geen idee,

Ik volg het met spanning.... :roll:
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Probleem collimeren Newton

Ik hoorde van iemand dat het turbulentie boven in de kijkerbuis kan zijn (?) In principe kan dat kloppen omdat de telescoop niet helemaal afgekoeld was toen ik de stertest deed, maar dan verwacht ik juist meer een rimpeling of iets dergelijks, geen hap eruit.

Vanavond maar eens even de kijker een uurtje buiten zetten en dan nog eens kijken, want het zou best eens helder kunnen worden!

:P :P :roll:

Berichten: 34

Re: Probleem collimeren Newton

heb wel eens gehad dat ik tegen een vleugelmoertje aan keek. Maar dat zal je ongetwijfeld gecontroleerd hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Probleem collimeren Newton

Mischien iets met de secundaire spiegel? Is maar een ideetje hoor, maar mss staat i niet goed gericht ofzo... (heb geen ervaring met newtons maar het lijkt me dat het kan) :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Probleem collimeren Newton

Jippie!! Ik heb net de telescoop een uur buiten laten afkoelen en op Wega gericht (het is hier in Deventer echt kraakhelder) en de "hap" is volledig verdwenen! Aangezien ik niets veranderd heb moet het dus turbulentie zijn geweest. Ik ben benieuwd hoe Mars er straks uitziet in mijn kijker, want dit zal de eerste avond zijn dat ik hem echt ga gebruiken. Spannend..
heb wel eens gehad dat ik tegen een vleugelmoertje aan keek. Maar dat zal je ongetwijfeld gecontroleerd hebben...
Wat deed een vleugelmoer aan de binnenkant van je telescoop?

Reageer