[scheikunde] Concentratie, pH berekenen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Concentratie, pH berekenen.

Ik moet een practicum voorbereiden en moet berekeningen maken.. ik snap hier echter niets van.. het gaat om de volgende vragen:

Een fosfaatbuffer bestaat uit een mengsel van twee vormen waarin fosfaten aanwezig kunnen zijn, namelijk H2PO4- en HPO4 2-/

In een waterige oplossing bevinden deze twee fosfaatvormen zich in een evenwicht:

H2PO4- <--> H+ + HPO4 2- pKa=7,2

1. Er wordt tijdens het practicum een buffer gemaakt met een pH van 7,8.

Bereken de verhouding van de concentratie KH2PO4 en K2HPO4 in de buffer met pH 7.8 met behilp van de onderstaande gegevens:

pH-pK=log ([HPO4 2-]/[H2PO4-])

Gegeven: pK=7,2 bij T= 25*C

2. Stel je hebt een K2HPO4 en een KH2PO4 oplossing van 0,1 mol/l waarmee je een kaliumfosfaat buffer met pH 7.8 wilt maken. Hoeveel ml van elke oplossing is aanwezig in een 0.1 mol/l kaliumfosfaat buffer met een eind volume van 10 ml?

3. Gegeven: de molaire massa van K2HPO4 is 174.18 g/mol en de molaire massa van KH2PO4 is 136.08 g/mol.

Bereken hoeveel je moet afwegen om een oplossing van 10 ml 0.1 mol/l K2HPO4 en 10 ml 0.1 mol/l KH2PO4.

Alvast heel erg bedankt :)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Concentratie, pH berekenen.

Heb je je cursus eigenlijk wel open gehad of zelf nagedacht over de vragen :-S.

Simpeler kan je ze echt niet krijgen. Probeer eens na te denken over wat er gegeven is in plaats van direct te zeggen "ik begrijp het niet" (ik spreek hier uit eigen ervaring hoor, in het secundair bakte ik verkelijk niets van scheikunde :-P).

1) die eerste vraag is toch maar gewoon een formule invullen, die NB al in zo goed als de juiste vorm voor je is geschreven. Werk dat logaritme weg (ter info logx = y --> x = 10^y) en reken dat uit...

2) Zelfde principe. Alleen willen ze nu weten hoeveel product je fysisch zo nodig hebben. De verdunningsregel kan hier helpen: C1V1 = C2V2.

3). Twee eenvoudige basis formules van de chemie:

aantal mol = aantal gram/ molmassa

Concentratie = aantal mol/ volume

Ik denk dat ik je nu al genoeg bijles heb gegeven :-P.

Reageer