h2s

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

h2s

meet 4.0ppm h2s in mijn huis.. wat heeft dit voor gezondheidsgevolgen?

Berichten: 723

Re: h2s

Dat heeft voor gevolgen dat je in dat huis niet meer wilt wonen. Dat gas stinkt naar rotte eigeren van concentraties die analytisch met bijna geen enkele apparatuur te meten is (minder ppt gebied).

Wiki zegt:

0.00047 ppm 50% van de mensen kan een geur van rotte eieren ruiken.

< 10 ppm Geen negatieve effecten bij een blootstelling van 8 uur per dag.

10-20 ppm laagste concentratie waarbij oogirritatie kan ontstaan.

50-100 ppm schade aan de ogen.

100-150 ppm reukorgaan verlamd na een paar keer ademhalen, en de geur wordt niet meer waargenomen.

320-530 ppm optreden van longembolie met mogelijk fatale consequenties.

530-1000 ppm beïnvloedt het centraal zenuwstelsel, vlugge ademhaling.

800 ppm Dodelijk voor 50% van de mensen bij 5 minuten blootstelling.

>1000 ppm Onmiddellijke bewusteloosheid en uitval van het ademhalingsapparaat, soms na een keer ademhalen.

Berichten: 10

Re: h2s

oke het ruikt weleens vreemd indd.. ik heb een meter aangeschaft..

die meet 20,9% o2 en 4.5ppm h2s en 6ppm co en hc 1%lel

het is een net gecalibreerde meter van een proffesioneel bedrijf.

Berichten: 10

Re: h2s

heb hem buiten net gereset.. in de buitenlucht.. en opnieuw alle waarden op 0 gezet.. en op moment dat ik het huis in loop schiet die weer omhoog na 4.5

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: h2s

ik vind het erg hoog voor in huis... ligt er niks ergens te rotten in een hoekje?

Water in je kruipruimte?

Rioolwater in je kruipruimte?

WC's die niet aansluiten op de afvoer?

Zitten alle sifons vol water?

Berichten: 10

Re: h2s

nee geen van die dingen, onder de grond is droog, sifons niks mis mee.. dus snap er niks van. Diegene van wie de meter komt zei zoiezo dat alle waarden 0 horen te zijn of ietsjes daarboven en niet meer. Toch de woningbouw maar eens inschakelen.. Aangezien deze woningen op lijst gesloopt te worden. En dat alsmaar uitgesteld is, zal misschien het 1 en ander kwa onderhoud over het hoofd gezien zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: h2s

Meet eens in de kruipruimte... meet bij de aardgasleidingen, sop de gasleidingen af met dreft...

Berichten: 10

Re: h2s

waar ik me het meeste zorgen overmaakt, is me vriendin die constant klachten heeft en die hier al 2 jaar woont. hoofdpijn, erg moe.. last van der darmen etc. En sinds ik hier woon beginnen zulke klachten ook bij mij te spelen. Vandaar dat het in me op kwam dat het aan het huis zou moeten liggen.. De gezondheid dus.

Berichten: 10

Re: h2s

de hoogst gemeten waarde blijft 4.5 ppm en de meter stijgt niet onder de vloer. en ook niet bij de leidingen frapant is wel op moment dat je huis binnenkomt dus in de woonkamer onderandere. Maar heb hem niet gereset voordat ik onder de vloer ging. Maar als het daarvandaan zou komen zou het moeten stijgen denk ik zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: h2s

De vraag is nu of de meting klopt of niet.

4.5 ppm is best hoog voor 'zomaar zonder reden'. Dus, kun je misschien een andere sensor proberen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: h2s

Ik veronderstel dat je buren ongeveer dezelfde klachten hebben en dan lijkt het mij verstandiger om een meer algemene instantie zoals de GGD erbij te betrekken omdat deze geen financiele afweging hoeft te maken bij de beoordeling van de problemen.

Berichten: 10

Re: h2s

Ja ik heb eens nagevraagd, het zou van boven kunnen komen aangezien de verdiepingen van hout zijn, en de onderverdieping een betonnenvloer heeft.. dat het daardoor kan zakken tot aan de benedenverdieping.

Maar heb de betrouwbaarheid van de meter nagevraagd en deze schijnt 100% in orde te zijn. Maar eens actie ondernemen dan.

Maar wat ik me dus afvroeg verder, wat heeft dit voor gezondheidsgevolgen en op langere duur als je er bijvoorbeeld 2 jaar aan bloot gesteld word?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: h2s

De betrouwbaarheid van een meter is 100% zolang hij het doet misschien. Niets is onfeilbaar, en er zijn zeker omstandigheden te bedenken waarbij zo'n meter de geest geeft. Daarom alleen al zou ik overwegen de GGD erbij te halen, zoals Gerard suggereert.

Over de gevolgen op lange termijn is weinig te zeggen omdat nooit bekend zal zijn of en in welke mate en hoe lang je ergens aan bent blootgesteld. Als de concentratie van 4.5 ppm klopt, zou ik me gezien bovenstaand lijstje geen zorgen maken.

Wat overigens niet wegneemt dat het verstandig is de oorzaak te vinden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: h2s

ja ik ben blij dat nader onderzoek op dit forum (bedankt voor jullie hulp) en google uitwijst dat het geen lang durige klachten veroorzaakt.

Echter zal ik de cv eens na laten kijken en de woningbouw hierin betrekken.

Mocht dit niks uitwijzen en geeft nog een keer een andere meter dezelfde waarden aan is het een goede tip om in inderdaad de ggd er bij te halen.

Bedankt voor jullie info en ik zal jullie op de hoogte houden

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: h2s

Neen niet de CV maar de gasleidingen, ook in je meterkast.

Reageer