Springen naar inhoud

[scheikunde] molaire extinctie coŽfficiŽnt chromaat

• Log in om te kunnen reageren

thisisittt

thisisittt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2010 - 12:15

Voor mijn practische opdracht moet ik met behulp van experimentele gegevens de molaire extinctiecoŽfficiŽnt van het chromaation bij 370 nm berekenen.

De evenwichtsreacties die ik hierbij mag gebruiken zijn:
¬Ĺ H2O + ¬Ĺ Cr2O7 2- <--> HCrO4- <--> H+ + CrO4 2-

Ik wil hierbij de formule E=e*c*l
lengte=1 cm dus E=e*c

Ik heb de extinctie van 2 verschillende oplossingen gemeten bij 370 nm.
Voorraadoplossing: 0,29 gram kaliumdichromaat aangevult tot 250 mL met demiwater.
Oplossing 1: 10 mL voorraadoplossing + 0,5 mL zuiver azijnzuur, aangevuld tot 250 mL met demiwater.
Oplossing 2: 10 mL voorraadoplossing + 6 mL 4M natronloog, aangevuld tot 250 mL met demiwater.

De extinctie van deze oplossingen bij 370 nm mag ik uit mijn resultaten halen.
Oplossing 1: extinctie (bij 370nm) = 0,363
Oplossing 2: extinctie (bij 370nm) = 1,497

En nu? Wat moet ik nu doen? Volgens binas moet de extinctiecoŽfficiŽnt 4790 zijn. Ik had een getal berekend maar dat wijkt er teveel van af. Wie kan me helpen??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2010 - 13:36

Moet ge nu niet de betekenis kennen van de molaire extinctiecoeficient.

"..... die extincitie die we bekomen wanneer we ..... hoeveelheid stof oplossen in.... volume , over een weglengte in onze fotometer van ...... geeft ons de molaire......

en als ge dan weet hoeveel je uit de proef meet, kun je dan verder vermoed ik,..

thisisittt

thisisittt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2010 - 13:38

Jaaa ik ben er al uit. Ik had de 'concentratie' van CrO4 2- berekent. Dacht ik...
Maar ik had alleen het aantal mol berekent, beetje stom dus! Dan krijg je er natuurlijk een heel ander getal uit, als je de formule e=E/c gebruikt. ;)
Maar er komt nu 4752,21 uit, in plaats van 4790 zoals het eigenlijk volgens binas zou moeten. Maarja, dat is een metingsfout, dus ik ben nu dik tevreden.

Veranderd door thisisittt, 18 december 2010 - 13:39

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2010 - 20:48

Jaaa ik ben er al uit. Ik had de 'concentratie' van CrO4 2- berekent. Dacht ik...
Maar ik had alleen het aantal mol berekent, beetje stom dus! Dan krijg je er natuurlijk een heel ander getal uit, als je de formule e=E/c gebruikt. ;)
Maar er komt nu 4752,21 uit, in plaats van 4790 zoals het eigenlijk volgens binas zou moeten. Maarja, dat is een metingsfout, dus ik ben nu dik tevreden.

(4752,21 - 4790)/4790 * 100% is een afwijking van nog geen procent, dus dat stelt niet veel voor :)

Machiavelic

Machiavelic

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2010 - 15:56

Ff voor de netheid in de gaten te houden:
Zorg dat je in een reactievergelijking nooit halve equivalenten aangeeft. Dan kun je beter even alles verdubbelen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures