Standard Operating System

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Standard Operating System

Hallo,

Wij moeten voor school een SOP opstellen. We hebben een voorbeeld gezien voor een methode SOP en een toestel SOP, maar wij moeten een SOP opstellen voor een chemische stof. Wat moet hier precies allemaal in?

Alvast bedankt!

Re: Standard Operating System

SOP = Standard Operating Procedure

Het is een voorschrift hoe je bepaalde dingen moet doen, van een chemische stof kun je dus geen SOP opstellen.

Misschien dat er bedoelt wordt een SOP over hoe je een chemische stof moet hanteren maar zoiets heb ik op een lab nog nooit gezien.

Re: Standard Operating System

Ja, we hebben daar een hele uitleg over gekregen wat een SOP is enzo, maar als taak moeten we ene schrijven van een stof. Ik moet een SOP maken van chloroform...

Het is misschien meer de bedoeling dat we kort de R- en S-zinnen en de eigenschappen enzo beschrijven...

Re: Standard Operating System

Kijk eens op wiki

http://en.wikipedia.org/wiki/Chloroform

En in de External links zoals bv de International Chemical Safety Card 0027

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Standard Operating System

Waarschijnlijk moet je voor bijvoorbeeld een SOP van de GC een SOP mengsel maken, bijvoorbeeld als je een polaire kolom hebt een mengsel van n-alcoholen in ethanol, en dan de GC instellen zodat je een optimale scheiding krijgt van pieken, retentietijden en aantal schotels enzovoort uitrekenen. Volgens mij is dit meer het idee van het opstellen van een SOP, en veiligheid heeft daar niet zo veel mee te maken.

Berichten: 654

Re: Standard Operating System

Fingashpitzzz schreef: Ja, we hebben daar een hele uitleg over gekregen wat een SOP is enzo, maar als taak moeten we ene schrijven van een stof. Ik moet een SOP maken van chloroform...

Het is misschien meer de bedoeling dat we kort de R- en S-zinnen en de eigenschappen enzo beschrijven...
Is je Chemlevel goed ingesteld?

Een SOP (standard operating procedure) kan je inderdaad niet maken van een stof. Wel een MSDS (material safety data sheet), waarin allerlei gegevens staan over de stof, zoals giftigheid, brandbaarheid, kookpunt etc.

Een SOP maak je als je iets veel doet, zodat het voor iedereen te begrijpen is. Je zou dus een SOP kunnen maken over hoe een GC-kolom moet worden vervangen, of hoe je een sample moet meten op een GC.

Reageer