[scheikunde] Titratie Citroenbal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 21

[scheikunde] Titratie Citroenbal

hallo,

Ik heb voor Scheikunde een practicum gedaan om te berekenen hoeveel gram citroenzuur er in een citroenbal zit.

Ik heb alle resultaten en probeer nu mijn berekening af te maken.

Ik heb voor de titratie 10,6 ml natronloog gebruikt (0.05 molair)

De massa van de citroenbal was 6,85 gram. We hebben de titratie uitgevoerd met 20 ml oplossing van de citroenbal.

Berekening:

0,05x10,6 = 0,00053 mol natronloog

0,00053/3 = 0,00018 mol citroenzuur (reageert 3:1)

0,00018x192,1 = 0,034 gram

Dit leek mij zo weinig!? Kan iemand helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

Begin eens met bij elke stap je eenheden erbij te zetten.

0.05x10.6 is op mijn rekenmachine geen 0.00053 (ja, ik snap wat je bedoelt).

Je zegt dat je 20 mL oplossing hebt gebruikt. Daar doe je niets mee.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

Oeps, foutje!

Ik heb natuurlijk die 10,6 van ml naar liter omgerekend

dus 10,6x10 macht -3 L

hmm.. die 20 ml, als ik eerlijk ben heb ik geen idee hoe ik daarmee verder zou kunnen rekenen!

misschien:

mol x volume = molariteit

0,00018 x (20x10 macht -3) = 3,52 x 10 macht -6 Mol/L ?

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

Wat Beryllium bedoelt met "die 20 mL" is of je de citroenbal in 20 mL hebt opgelost of niet. In welk volume was de citroenbal opgelost, want misschien heb je maar gewerkt met een deel (20 mL dus) van het totale volume?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

EDIT: laat maart, te lang gewacht met antwoorden... Epiphonix was me voor :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

Ooh, ik heb de citroenbal met gewicht 6,85 gram opgelost in gedestilleerd water. Het totaalvolume van citroenbal+water was 100 ml. Voor de titratie met natronloog heb ik 20 ml van de citroenbal oplossing gebruikt.

We titreerden er 10,6 ml natronloog bij en toen was het omslagpunt van fenoftaleien bereikt. (we hadden hiervan 2 druppels bij de 20 ml citroenbaloplossing gedaan).

Dus ik heb inderdaad gewerkt met een deel van het totaal volume.

Moet ik het dan anders berekenen?

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

konijntjexx schreef: Ooh, ik heb de citroenbal met gewicht 6,85 gram opgelost in gedestilleerd water. Het totaalvolume van citroenbal+water was 100 ml. Voor de titratie met natronloog heb ik 20 ml van de citroenbal oplossing gebruikt.

We titreerden er 10,6 ml natronloog bij en toen was het omslagpunt van fenoftaleien bereikt. (we hadden hiervan 2 druppels bij de 20 ml citroenbaloplossing gedaan).

Dus ik heb inderdaad gewerkt met een deel van het totaal volume.

Moet ik het dan anders berekenen?
nou je weet toch welk gedeelte van het totaal je hebt gebruikt? lijkt me niet moeilijk om dat verder om te rekenen, ik denk dat je dat zelf wel kunt beredeneren

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

Dat heeft volgens mij niets met mijn berekening te maken?. Ik wil niet weten hoeveel 20 ml van 100 ml liter is.

Dus ik denk niet dat dit helpt.

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

0,00018x192,1 = 0,034 gram

Waar zat deze hoeveelheid in?

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

Dit was de hoeveelheid citroenzuur waar wij uiteindelijk op uitkwamen,

We hebben hiervoor het aantal mol citroenzuur x de 20 ml citroenbal oplossing die we hebben gebruikt voor de titratie.

Ik vond die 0,034 gram zelf erg weinig, vooral omdat de gehele citroenbal 6,85 gram weegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

konijntjexx schreef: Dat heeft volgens mij niets met mijn berekening te maken?. Ik wil niet weten hoeveel 20 ml van 100 ml liter is.

Dus ik denk niet dat dit helpt.
Nee dat zal zeker niets uitmaken. Als ik een gehomogeniseerd monster van een stof in oplossing heb, en ik haal er een bepaald deel uit, dan is het helemaal logisch dat de te meten stof volledig in dat bepaald deel gaat zitten.

Dacht het niet ;) Je hebt te maken met een zogenaamde verdunningsfactor. Aan jou om te bepalen hoe groot die is.

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

Volgens mij is het dan verdunningsfactor 5?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

Inderdaad.

Dus, wat wordt dan het gehalte citroenzuur in de hele bal?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

Nee, ik heb 20 ml van de oplossing met de hele bal genomen.

Dat is zomaar zelf gekozen, dus dat is niet zomaar het aantal gram citroenzuur.

Ik heb de gehele citroenbal in 100 ml water opgelost. Toen heb ik 20 ml van die oplossing voor de titratie gebruikt.

Daar zit dan waarschijnlijk wel 1/5 van de gehele citroenbal in, maaar dat zegt nog niets over het citroenzuur

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Titratie Citroenbal

konijntjexx schreef: Nee, ik heb 20 ml van de oplossing met de hele bal genomen.

Dat is zomaar zelf gekozen, dus dat is niet zomaar het aantal gram citroenzuur.

Ik heb de gehele citroenbal in 100 ml water opgelost. Toen heb ik 20 ml van die oplossing voor de titratie gebruikt.

Daar zit dan waarschijnlijk wel 1/5 van de gehele citroenbal in, maaar dat zegt nog niets over het citroenzuur
wanneer het goed gehomoniseerd is en er zit dus 1/5de van de hele bal in, waarom zegt dit dan niets over het citroenzuur?

Reageer