[scheikunde] Between-day CV en Within-Day CV

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Between-day CV en Within-Day CV

Beste chemici,

Voor een werkstuk wil ik de between-day en within-day variatiecoëfficiënt van een controlemonster berekenen.

Ik heb het controlemonster 5 dagen lang, een ochtend en avond opgewerkt en gemeten in duplo.

Hiervan wil ik de between-day en within-day variatiecoëfficiënt berekenen.

Ik weet alleen niet hoe ik de waarden moet berekenen.

De formule van CV(%)= sd / xgem x 100%

_____ochtend__avond

Dag 1 || 32 31 || 35 35

Dag 2 || 29 30 || 34 35

Dag 3 || 33 32 || 29 30

Dag 4 || 28 28 || 33 32

Dag 5 || 33 31 || 31 32

Moet ik voor de between-day:

De duplo's, de ochtend- en avondwaarden middelen (bv. 32+31+35+35 / 4)

en uit het gemiddelde van de verschillende dagen de standaarddeviatie en gemiddelde uitrekenen om vervolgens de CV te krijgen?

Wie kan mij verder helpen?

Bijvoorbaat dank!

Re: [scheikunde] Between-day CV en Within-Day CV

Als de duplo's in een run gedraaid zijn zou ik ze middelen als afhankelijke variabelen en als in aparte runs zijn gedraaid zou ik apart behandelen als onafhankelijke metingen.

Voor de within day bereken je de CV en gemiddelde van de afzonderlijke dagen en middel je deze.

Voor de intraday middel je alle resultaten en bereken je daaruit de CV.

PS.: Als ik je resultaten zie lijkt er een verschil te zijn tussen de ochtend- en avondrun

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Between-day CV en Within-Day CV

PS.: Als ik je resultaten zie lijkt er een verschil te zijn tussen de ochtend- en avondrun
Dat kan je onmogelijk zeggen aan de hand van die data lijkt mij hoor (as such he).

Als je het zou willen weten zou je ze willen kunnen testen en het significantieniveau bepalen. Ik zou er vanuit gaan dat de populate normaal verdeeld is.

Reageer