Springen naar inhoud

yttrium en Scandium

• Log in om te kunnen reageren

Breakdown_CF

Breakdown_CF

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2010 - 15:53

Meestal worden deze twee elementen (Yttrium,Scandium) gebruikt als intern standaard voor de ICP-AES.

Ik heb gelezen dat Yttrium in bijna alle mineralen voorkomt die lanthaniden bevatten alleen dan wel in lage concentraties. Dus ik dacht dat Yttrium logischer is om te gebruiken dan Scandium, want Scandium komt voor in zeldzame mineralen uit Scandinavie. Wel meestal dan in combinatie met Yttrium.

Nu vraag ik me af:

-Heeft de 1 voordelen tegenover de andere?
-Of ligt dat aan de analyses die het bedrijf doet?
-Waarom gebruik je dan geen yttrium als het in heel veel mineralen voorkomt ookal is het in lage concentraties?

Groetjes,

Breakdown

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Breakdown_CF

Breakdown_CF

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2010 - 16:05

btw...

Ik hoef niks over prijs ofso te weten dat maakt niet zoveel uit maar gewoon onderling de voordelen.

Ik heb ook gevonden dat Scandium heel moeilijk oplost in zuren=D

AvdMost

AvdMost

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2010 - 22:37

Heel interessante vraag,

Op dit moment gebruiken we Yttrium en zijn we bezig om daar Germanium aan toe te voegen als interne standaard.

De 2 categorieŽn die belangrijk zijn:

Matrix
Elementen die je wilt meten.

Doordat we bij ons niet alleen positieve maar ook negatieve elementen willen weten (zoals S, P, maar ook B en Si) zijn we gaan kijken of deze elementen met Germanium beter gecorrigeerd kunnen worden. Doordat we hiermee ook nog in de testfase zitten vind ik deze vraag heel interessant om te weten wat anderen daar inderdaad van vinden.

*_gast_rip1968_*

• Gast

Geplaatst op 22 december 2010 - 08:04

Een zeer intressante vraag inderdaad,

Wij hebben hier zowel een ICP-AES en een ICP-MS staan.
Als interne standaard gebruiken wij meerdere elementen.

Wij zijn begonnen met Yttrium maar deze heeft als nadeel dat hij alleen ion-II ladingen heeft. Indium die wij gebruiken heeft ion-I en II ladingen.

Dit is iets waar je zeker ook rekening mee moet houden met het analyseren.

Je zult dus eigenlijk een interne standaard moeten zoeken die beide ion ladingen heeft.

Het beste is ook om te corrigeren met dezelfde ion lading.

Er zijn standaard multi oplossingen te koop als interne standaard, meestal zit hier in Bi, In,6Li, Sc, TB en Y

Breakdown_CF

Breakdown_CF

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2010 - 08:49

Doordat we bij ons niet alleen positieve maar ook negatieve elementen willen weten (zoals S, P, maar ook B en Si) zijn we gaan kijken of deze elementen met Germanium beter gecorrigeerd kunnen worden.

Die elementen meten wij dus ook.
We meten ongeveer alle metalen die je kan meten op een ICP-AES als dat wordt gevraagt.

Maar wat is je vermoeden dan dat het Germanium doet?
Wijzelf gebruiken op het moment gewoon Scandium.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures