Turbinebladen verkeersvliegtuig
Moderator: ArcherBarry
-
- Berichten: 14
Turbinebladen verkeersvliegtuig
Ik heb thuis een stuk turbineblad van ongeveer 15 centimeter lang liggen, en ik ben erg benieuwd naar het materiaal waar deze van gemaakt is.
Het moet een metaal zijn met goede mechanische eigenschappen op hoge temperatuur. Zelf zit ik te denken aan titanium o.i.d.
Het volume van het blad is 19 cm3
Het gewicht van het blad is ongeveer 145 gram.
De dichtheid is dus 7,63 gram / Cm3
Ik ben benieuwd wat jullie mij hierover kunnen vertellen.
Groeten,
Labtecpower.
Het moet een metaal zijn met goede mechanische eigenschappen op hoge temperatuur. Zelf zit ik te denken aan titanium o.i.d.
Het volume van het blad is 19 cm3
Het gewicht van het blad is ongeveer 145 gram.
De dichtheid is dus 7,63 gram / Cm3
Ik ben benieuwd wat jullie mij hierover kunnen vertellen.
Groeten,
Labtecpower.
-
- Berichten: 91
Re: Turbinebladen verkeersvliegtuig
Dichtheid (kg·m-3) 4540
Dat staat op wikipedia van de dichtheid van titanium.
Dus dat had je al snel ff kennen checken=D
Edit:
Ik denk dat het als het een los metaal is in de buurt komt van Tin=] met 7.3 gram/cm3
Dat staat op wikipedia van de dichtheid van titanium.
Dus dat had je al snel ff kennen checken=D
Edit:
Ik denk dat het als het een los metaal is in de buurt komt van Tin=] met 7.3 gram/cm3
- Berichten: 2.455
Re: Turbinebladen verkeersvliegtuig
Het zal wel een legering van iets zijn.
Tegenwoordig zijn keramieken ook te vinden in dergelijke toepassingen
Tegenwoordig zijn keramieken ook te vinden in dergelijke toepassingen
This is weird as hell. I approve.
- Berichten: 11.177
Re: Turbinebladen verkeersvliegtuig
Daarom lijken me birdstrikes ook extra lullig. Keramieken zijn erg hard, maar daarom ook erg bros.
-
- Berichten: 723
Re: Turbinebladen verkeersvliegtuig
Veelal worden hiervoor nikkellegeringen gebruikt ("superlegeringen"). Kan je daar een paper over mailen als je dat zou willen, maar eigenlijk is dat allemaal niet interessant . Het is dan gelegeerd met wel tien elementen. C, B, Ni, W, Ti, Al, ... Vanalles dus.
Fundamentals of superalloys (of zoiets) van Reed (2006) behandeld dit allemaal, zeer toepassinggericht inzake avionica.
Soms worden hiervoor ook kunststofcomposieten gebruikt waarbij onder andere aluminiumoxide wordt gebruikt.
Fundamentals of superalloys (of zoiets) van Reed (2006) behandeld dit allemaal, zeer toepassinggericht inzake avionica.
Soms worden hiervoor ook kunststofcomposieten gebruikt waarbij onder andere aluminiumoxide wordt gebruikt.