Restsuiker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Restsuiker

Goeiedag, ik moet het restsuikergehalte uit vershillende bieren bepalen.

Iemand een voorstel met welke testen ik dit kan doen.

Of eventueel een link naar een site.

Berichten: 91

Re: Restsuiker

Soortelijke gewicht bepalen

Hoeveel alcohol er precies in je bier zit is moeilijk te bepalen. Je kunt als het bier klaar is ingewikkelde proeven doen om het alcohol percentage te meten. Gemakkelijker is om met een hydrometer te meten hoeveel suiker er nu in je wort zit. Suiker wordt door de gist omgezet in alcohol. Als je dus na het gisten meet hoeveel suiker er nog over is weet je hoeveel suiker er is verdwenen en dus hoeveel alcohol er is gemaakt.

Doe wat wort in een smal hoog glas waar je hydrometer mooi in past. Hoe smaller het glas, des te minder wort heb je voor deze test nodig, maar de hydrometer moet wel vrij kunnen bewegen. Sluit je gistvat zodat het niet geïnfecteerd kan raken. Laat de wort in het glas afkoelen tot 20°C, dit mag in de ijskast. Is jouw hydrometer geijkt op 15°C dan koel je de wort natuurlijk af tot 15°C. Door de hydrometer in de wort te laten dobberen kun je aflezen tot welke diepte hij zinkt. Je leest de soortelijke gewicht ( = SG ) af aan de onderkant van de vloeistofspiegel. Schrijf het Begin SG in je brouwverslag je hebt het over een paar weken nodig. Het soortelijk gewicht van water is 1000 dat levert 0% alcohol, mijn Zjoef had een SG van 1090 wat uiteindelijk zo'n 9,3% op leverde.

http://www.zjoef.nl/bereiding.html

Ik weet niet of je hier wat aan hebt?

Anders moet je zelf gewoon even googlen dan vind je ook genoeg sites waar misschien iets opstaat over het suiker gehalte van bier te bepalen

Reageer