eigenschappen van olieen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

eigenschappen van olieen

Hey,

Op school doen wij ons pws over of olie de golfslag kan dempen. De proeven zijn gelukt en nu zijn wij op zoek naar de eigenschappen van motorolie en zonnebloem olie.

Wij bedoelen met eigenschappen:

-viscositeit

-structuurformules

-dichtheid

-kookpunt

-samenstelling olie

- of iets anders dat invloed kan hebben op de golfhoogte

groetjes,

Peter

Berichten: 91

Re: eigenschappen van olieen

over de motorolie; daaraan hangen allerlei factoren.

De samenstelling van een motorolie verschilt namelijk per merk.

Je hebt natuurlijk een summer en een wintergrade bij een motorolie denk aan bijvoorbeeld 5W30. de 5 is een wintergrade en zegt dat de olie nog vloeibaar is bij als ik het me goed herinneer -30 graden. Dus is die olie vloeibaarder dan een olie met een hogere wintergrade. En dus heeft een olie met een lage wintergrade ook meestal een lagere viscositeit dan een olie met een hoge wintergrade. Dus je zou iets meer moeten toelichten over de gebruikte olie als je iets wil weten over viscositeit.

De samenstelling van een olie kan ik je helemaal niet vertellen omdat er aan een olie echt een tal van aditieven wordt toegevoegd waardoor 'ik' je dus echt weinig kan vertellen over de samenstelling.

Heb zelf in een motorolie ontwikkelingsbedrijf gewerkt dus als je nog wat vragen hebt over motorolie stel ze gerust :lol:

Berichten: 3

Re: eigenschappen van olieen

Hey Breakdown,

Wij weten niet welk motorolie we hebben gebruikt, omdat we de afgewerkte motorolie van een autogarage hebben gekregen. Zou je eventueel wat algemene eigenschappen kunnen noemen.

Groetjes,

Peter

Berichten: 91

Re: eigenschappen van olieen

Dan moet ik alles even ophalen weer is even geleden xD

Maar ik weet nog wel dat er in elke motorolie het metaal zink zat die als een beschermend laagje op de zijkanten van je motor gaat zitten als bescherming zodat er niet snel verroesting en beschadiging aan je motor komt.

Als me er andere dingen te binnen schieten zal ik het hier wel even neerzetten maar ik ben benieuwd of andere mensen ook nog wat weten.

Berichten: 3

Re: eigenschappen van olieen

Wij zijn meer opzoek naar de eigenschappen van motorolie die de golfhoogte kunnen beinvloeden zoals:

-viscositeit

-structuurformules

-dichtheid

-kookpunt

-samenstelling olie

voornamelijk naar viscositeit, structuurformules en samenstelling olie.

groetjes,

Peter

Berichten: 91

Re: eigenschappen van olieen

Een motorolie bestaat voor 70% uit een basisolie bijvoorbeeld Yubase.

En van Yubase zijn er nog 6 varianten met allemaal een andere viscositeit dus je kan niks zeggen over de viscositeit=']

30% van een motorolie zijn allemaal additieven van waaronder allerlei stoffen die de motor beschermen en schoon houden dusja je kan niet echt veel zeggen over de olie die jij hebt gebruikt.

Berichten: 91

Re: eigenschappen van olieen

http://www.metrotechsystems.ca/table1.jpg

Dat is een trouwens een SAE Table.

Die geeft aan, aan welke eisen een olie moet voldoen.

Ik weet niet of je daar ooit van gehoort hebt?

Je moet zelf die tabel maar een beetje ontdekken.

Hij is namelijk niet heel ingewikkeld je moet alleen even de eenheden snappen=]

Reageer