Waterwaardes (NO2-, NO3-, Fe, Cu, PO43-) aantonen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 32

Waterwaardes (NO2-, NO3-, Fe, Cu, PO43-) aantonen

Hallo allemaal,

Ik heb een aquarium en zou graag een manier willen weten om één van deze stoffen te kunnen aantonen in aquarium water:
  • NO2- (Nitriet)
  • NO3- (Nitraat)
  • Fe (IJzer)
  • Cu (Koper)
  • PO43- (Fosfaat)
Zelf weet ik dat je ook een teststrips en druppeltests kan kopen maar er moet toch ook een leukere/andere weg zijn.

Alle informatie is welkom :)

Groetjes Simon.

PS. weet niet of ik dit in de juiste "categorie" hebt geplaatst
Ik was een jaar of 11, toen er werd verteld de wereld draait om kennis en alles wat je wil bepaal je zelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waterwaardes (NO2-, NO3-, Fe, Cu, PO43-) aantonen

Tja, ik laat het bij ons in het labo analyseren.

Maar als ik het even snel wil controleren, dan gebruik ik toch ook de druppelsets, verkrijgbaar bij elk tuincentrum.

Ik zou geen andere redelijk betrouwbare manier weten om thuis te doen.

Berichten: 22

Re: Waterwaardes (NO2-, NO3-, Fe, Cu, PO43-) aantonen

Kijk in de BINAS. Nu zou ik het zelf niet willen testen, zo meteen vermoord je je vissen, maar neem een monster van het water en test het met de stoffen die neerslag vormen met een van de stoffen die jij aan wilt tonen. Bijvoorbeeld:

BINAS Tabel 45A

Fe2+ en Fe3+ lossen slecht op (vormt dus neerslag) met S2-, OH-, SO32-, CO32-, PO43- en het oxideert met O2, maar dat is lastig aan te tonen.

Het is maar een voorbeeld, maar een BINAS is erg handig. Toch lijkt het me beter om die tests te kopen, want ik heb het idee dat je meer geld kwijt bent aan het aanschaffen van deze stoffen, dan het kopen van die test, maar nogmaals: ik heb geen verstand van aqauria.

EDIT: Wat fijn dat dit messagebord ook aan sub en superscript doet.

Re: Waterwaardes (NO2-, NO3-, Fe, Cu, PO43-) aantonen

Yui-chan schreef:Kijk in de BINAS. Nu zou ik het zelf niet willen testen, zo meteen vermoord je je vissen, maar neem een monster van het water en test het met de stoffen die neerslag vormen met een van de stoffen die jij aan wilt tonen. Bijvoorbeeld:

BINAS Tabel 45A

Fe2+ en Fe3+ lossen slecht op (vormt dus neerslag) met S2-, OH-, SO32-, CO32-, PO43- en het oxideert met O2, maar dat is lastig aan te tonen.

Het is maar een voorbeeld, maar een BINAS is erg handig. Toch lijkt het me beter om die tests te kopen, want ik heb het idee dat je meer geld kwijt bent aan het aanschaffen van deze stoffen, dan het kopen van die test, maar nogmaals: ik heb geen verstand van aqauria.

EDIT: Wat fijn dat dit messagebord ook aan sub en superscript doet.
Voor zoiets zijn er de helptopics. ;)

Dus zo: Fe2+ en Fe3+ lossen slecht op (vormt dus neerslag) met S2-, OH-, SO32-, CO32-, PO43- en het oxideert met O2, maar dat is lastig aan te tonen.

Berichten: 22

Re: Waterwaardes (NO2-, NO3-, Fe, Cu, PO43-) aantonen

Gerard schreef:
Yui-chan schreef:Kijk in de BINAS. Nu zou ik het zelf niet willen testen, zo meteen vermoord je je vissen, maar neem een monster van het water en test het met de stoffen die neerslag vormen met een van de stoffen die jij aan wilt tonen. Bijvoorbeeld:

BINAS Tabel 45A

Fe2+ en Fe3+ lossen slecht op (vormt dus neerslag) met S2-, OH-, SO32-, CO32-, PO43- en het oxideert met O2, maar dat is lastig aan te tonen.

Het is maar een voorbeeld, maar een BINAS is erg handig. Toch lijkt het me beter om die tests te kopen, want ik heb het idee dat je meer geld kwijt bent aan het aanschaffen van deze stoffen, dan het kopen van die test, maar nogmaals: ik heb geen verstand van aqauria.

EDIT: Wat fijn dat dit messagebord ook aan sub en superscript doet.
Voor zoiets zijn er de helptopics. ;)

Dus zo: Fe2+ en Fe3+ lossen slecht op (vormt dus neerslag) met S2-, OH-, SO32-, CO32-, PO43- en het oxideert met O2, maar dat is lastig aan te tonen.
Haha ik heb het geprobeerd, ik moet het hier nog eventjes ontdekken. Net nieuw ;)

Reageer