[scheikunde] Dipoolmoment alkanen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] Dipoolmoment alkanen

Ik heb een vraag over een opdracht uit ons boek, Chemie Overal, Deel 2 VWO.

Het is vraag 7 van hoofdstuk 10:

In BINAS tabel 55B staat voor onvertakte alkanen een dipoolmoment opgegevn van ca. 0 C per m. Geef hiervoor een verklaring.

Mijn antwoord:

Onvertakte alkanen hebben een lineaire structuur, dus het dipoolmoment wordt opgeheven.

Dit was echter niet goed en het antwoordenboek gaf het volgende antwoord:

delta EN = 0,4. Dit verschil in elektronegetiviteit is zo klein dat aan weerzijden van een C-H binding nauwelijks ladingsverschuiving optreedt. Bovendien worden de effecten hiervan nog gedeeltelijk opgeheven door de symmetrie van de tetraedische omringing van alle koolstofatomen van dit type stoffen. Hierdoor zijn onvetakte alkanen apolaire stoffen.

Ik snap deze vraag, noch het antwoord niet helemaal. Kan iemand mij dit uitleggen?

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Dipoolmoment alkanen

alkanen hebben niet echt een lineaire structuur, zou je er niet eentje kunnen tekenen ter verduidelijking?

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Dipoolmoment alkanen

alkanen hebben niet echt een lineaire structuur, zou je er niet eentje kunnen tekenen ter verduidelijking?
Ik heb al teruggekeken naar een vorig hoofstuk over koolstof formules, maar daar zie je bij alkanen alleen maar dit soort structuren:

CH3-CH2-CH2-CH2-CH3 enz.

Of alkanen met methyl-groepen, maar die zijn dus niet onvertakt.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Dipoolmoment alkanen

etalon schreef: alkanen hebben niet echt een lineaire structuur, zou je er niet eentje kunnen tekenen ter verduidelijking?
Ik heb al teruggekeken naar een vorig hoofstuk over koolstof formules, maar daar zie je bij alkanen alleen maar dit soort structuren:

CH3-CH2-CH2-CH2-CH3 enz.

Of alkanen met methyl-groepen, maar die zijn dus niet onvertakt.
hmmm puur zo zou je dat zeggen ja, maar nadat ik keek in jullie theorie(online) zag ik toch echt dat er gepraat werd over tetraedische structuren. dit heeft een C atoom dus ook

dus de bindingen liggen niet - - - - - maar /\/\/\/\ als je nu eens een alkaan tekent plus de elektronegativiteits "richtingen". ik denk dat ze dat bedoelen maar misschien moet iemand met iets meer kennis die t beter kan uitleggen het maar ff doen

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Dipoolmoment alkanen

Yui-chan schreef:
etalon schreef: alkanen hebben niet echt een lineaire structuur, zou je er niet eentje kunnen tekenen ter verduidelijking?
Ik heb al teruggekeken naar een vorig hoofstuk over koolstof formules, maar daar zie je bij alkanen alleen maar dit soort structuren:

CH3-CH2-CH2-CH2-CH3 enz.

Of alkanen met methyl-groepen, maar die zijn dus niet onvertakt.
hmmm puur zo zou je dat zeggen ja, maar nadat ik keek in jullie theorie(online) zag ik toch echt dat er gepraat werd over tetraedische structuren. dit heeft een C atoom dus ook

dus de bindingen liggen niet - - - - - maar /\/\/\/\ als je nu eens een alkaan tekent plus de elektronegativiteits "richtingen". ik denk dat ze dat bedoelen maar misschien moet iemand met iets meer kennis die t beter kan uitleggen het maar ff doen
Oh nee, ik denk dat ik hem al snap. Omdat C-atomen covalentie 4 hebben, hebben ze dus 2 niet bindende elektronen paren --> omringing 4 wat de tetraede vorm verklaart. Zo kun je dus zeggen dat het dipoolmoment wordt opgeheven door de groepen zelf.

Bedankt in ieder geval! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: [scheikunde] Dipoolmoment alkanen

Koolstof heeft helemaal geen twee niet-bindende elektronenparen... Volgens wat jouw boek zegt, zijn er twee zaken waar je rekening mee moet houden:

1) Als koolstof normaal gebonden is (dus niet dubbel of drievoudig gebonden), dan heeft het 4 bindingen. Wanneer je deze ruimtelijk voorstelt (met VSEPR, maar ik vermoed dat je dat nog niet hebt gezien), krijg je een tetraëdrische structuur.

2) Als je nu kijkt naar wát er gebonden is aan een koolstof is een alkaan, zijn dat alleen andere koolstoffen (delta EN = 0) of waterstoffen (delta EN = 0,4). Als je dus één binding op zich bekijkt, zal daar je daar het dipoolmoment kunnen tekenen als een vector, maar in de gehele molecule zullen al die kleine dipoolmomentjes elkaar opheffen.

Ter verduidelijking; zo ziet vb. pentaan er uit in zijn stabielste vorm in 3D:

Afbeelding
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Dipoolmoment alkanen

Aertsvijand schreef: Koolstof heeft helemaal geen twee niet-bindende elektronenparen... Volgens wat jouw boek zegt, zijn er twee zaken waar je rekening mee moet houden:

1) Als koolstof normaal gebonden is (dus niet dubbel of drievoudig gebonden), dan heeft het 4 bindingen. Wanneer je deze ruimtelijk voorstelt (met VSEPR, maar ik vermoed dat je dat nog niet hebt gezien), krijg je een tetraëdrische structuur.

2) Als je nu kijkt naar wát er gebonden is aan een koolstof is een alkaan, zijn dat alleen andere koolstoffen (delta EN = 0) of waterstoffen (delta EN = 0,4). Als je dus één binding op zich bekijkt, zal daar je daar het dipoolmoment kunnen tekenen als een vector, maar in de gehele molecule zullen al die kleine dipoolmomentjes elkaar opheffen.

Ter verduidelijking; zo ziet vb. pentaan er uit in zijn stabielste vorm in 3D:

Afbeelding
Oh oke, dus daarom. Bedankt!

Reageer