Diethyl ether opruimen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Diethyl ether opruimen

Ik zit met een probleem, ik had voor een experiment van mij wat diethyl ether nodig, en had een vriend gevraagd om wat te gaan halen, maar hij is bij een drogisterij geweest, en heeft hier direct een liter gekocht.

Ik had hier zelf maar 50ml van nodig, en heb niet de benodigde faciliteiten om de rest op te slaan. Wat is nu de beste manier om mij te ontdoen van de rest? Weggieten is natuurlijk geen optie.

Het staat op het moment in mijn kelder, waar het heel koel is (kijk maar buiten haha), en geen licht, dus onmiddelijk gevaar zie ik niet direct, maar zou het liever toch niet te lang hebben staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Diethyl ether opruimen

geen vrienden of kennissen die ook interesse hebben en kennis hebben van chemie en chemie-experimenten?

misschien kan je de inhoud op die manier verdelen onder de gegadigden?

Berichten: 12

Re: Diethyl ether opruimen

hmm niet echt, het is juist vakantie,anders had ik het gewoon bij de chemie afdeling afgegeve ^^

Re: Diethyl ether opruimen

Misschien is er iemand op dit forum die belangstelling heeft?

Je kunt het bij de gemeentelijke dienst voor klein chemisch afval inleveren.

Berichten: 840

Re: Diethyl ether opruimen

Waarom zou je het weggooien? Het is echt geen risico om op te slaan, tenzij je het 10 jaar laat staan. Het is een erg handig oplosmiddel om vervelende vlekken mee te verwijderen. Lijm en dergelijken.

Zonde om zo'n duur en handig oplosmiddel weg te gooien vind ik.

Het is dat ik net een nieuwe liter heb besteld (mijn fles was op) ander had ik het wel over willen nemen. Ik weet zeker dat er hier mensen zijn die wel interesse zouden hebben:

www.amateurchemie.nl

Het is wel erg brandbaar!

Berichten: 12

Re: Diethyl ether opruimen

Het is wel erg brandbaar!
Haha ja dat is de reden dan ook.



Jullie vinden het niet zo een risico om op te slaan? Want het staat dus echt gewoon in de kelder, koel en zonder licht, maar zou niet willen dat ik het op een dag opendraai en boem. Het is niet alsof ik het elke dag ga gebruiken

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Diethyl ether opruimen

Tja.. als je daar bang voor bent, gooi dan ook meteen al je lijm, verf, make-up, after shave, haarlak, wijn, whiskey enz weg.. is allemaal zeer brandbaar.

Zolang jij niet even met een aansteker in de donkere kelder gaat kijken hoeveel ether er nog in die fles zit (met de dop open) kan er niets gebeuren.

Re: Diethyl ether opruimen

Als je de ether in een donkere fles en afgesloten bewaard dan is het stabiel en de kans is groot dat je ether al is gestabiliseerd met BHT (100-200ppm)

Bovendien zijn de eventueel gevormde peroxiden aanwezig in zeer lage concentraties en zolang je deze niet gaat concentreren door destillatie of indampen bereiken deze geen gevaarlijke concentraties.

Berichten: 12

Re: Diethyl ether opruimen

Gerard schreef: Als je de ether in een donkere fles en afgesloten bewaard dan is het stabiel en de kans is groot dat je ether al is gestabiliseerd met BHT (100-200ppm)

Bovendien zijn de eventueel gevormde peroxiden aanwezig in zeer lage concentraties en zolang je deze niet gaat concentreren door destillatie of indampen bereiken deze geen gevaarlijke concentraties.
Ja, Bruine glazen fles ;) en gestabiliseerd met BHT. Zal wel goed komen dan, had gewoon mensen die de hele tijd zaten te zeggen dat het groot risico is zonder speciale opslagplaats.

Berichten: 3.145

Re: Diethyl ether opruimen

Om je gerust te stellen. Ik heb een fles ether van ca. 20 jaar oud. Bruine glazen fles met speciale plastic afdichtdop onder gewone schroefdop, gekocht begin jaren '90 van vorige eeuw en nog steeds goed. Geen peroxides, donker en koel bewaard.

Peroxidevorming is een naar mijn idee nogal overdreven verhaal. Er zijn ethers waarbij dit veel sterker kan voorkomen (volgens mij isopropyl ether), maar diethyl ether valt erg mee. Zolang je het spul niet destilleert, kan er weinig gebeuren. Het is een geweldig ontvettingsmiddel, hoegenaamd niet giftig, snel verdampend zonder residu achter te laten en vanuit milieuoogpunt ook beter dan spul als wasbenzine.

Reageer